[Openstandaarden] Amendering auteursrecht digitale leeromgevingen

Onno Timmerman onno.timmerman at s-p-a.be
Mon May 10 20:11:38 CEST 2004

Herman Bruyninckx wrote:

>On Mon, 10 May 2004, Jan Claeys wrote:
>
>[...]
>>

>Inderdaad niet. Maar dan spreken we (per definitie) ook niet over een vrije
>cursus, want de gebruker kan er niet mee doen wat hij wil (op de eventuele
>"FPL" restricties van de auteur na)...
>
>Herman

Ik zal het eens nakijken. Maar een amendament op het auteursrecht zit
moeilijk aangezien Europa wel omschreven richtlijn heeft gegeven. Naar
ik mij herinner is sp.a voor een zo'n open auteursrecht mogelijk. De EU
heeft deze mogelijkheden geven en individuele landen kunnen al dan niet
bepaalde zaken overnemen.

Wat universiteiten beter zouden doen is een kijken naar Creative commons
en hun cursussen onder deze licentie vormen zetten. Voor elk wat wils.
Zelf ben ik voor zo weinig mogelijk restricties. Immers academische
teksten zijn in de eerste plaats geschreven om zoveel mogelijk gelezen
te worden. Niet om zoveel mogelijk op te brengen.

Als je specifieke suggesties hebt wil graag met je werken om te kijken
wat we er kunnen aan doen. Maar auteursrecht is een doos van pandora.
Bovendien is het bijzonder moeilijk om uit te leggen wat dat nu is. Dan
komen de verwaringen van intelectuele eigendom, en Software patenten ook
nog eens bovenop.

Onno