[openstandaarden] -> [VOS]

Bram Vandoren bram at bram.be
Thu Apr 4 23:16:29 CEST 2002

Wim Stubbe wrote:

>Dit is iets gelijkaardig aan lyx verdonderstel ik ?

LyX is heeft wat weg van een wysiwyg editor. TeXnicCenter lijkt me
eerder op een aangepaste editor met syntax highlighting en debugging.

Ik denk dat zelf TeXnicCenter te hoog gegrepen is om 'brave zieltjes'
mee te winnen. Als ik nu wil veranderen aan het gedrag van een doorsnee
computer gebruiker, dan leer ik hun om met paragrafen, headings en
styles te werken in Word (binnenkort misschien StarOffice).  De meeste
gebruikers hebben daar nog nooit van gehoord. Fonts veranderen en
prentjes toevoegen kunnen ze wel allemaal maar om een nieuwe paragraaf
te starten, zetten ze gewoon 2 returns.

Als ze dat door hebben gaat er een hele nieuwe wereld voor hun open, ze
kunnen veel efficienter werken door opmaak en content gescheiden te
houden. De mensen die ik het geleerd heb zie ik nooit meer in de lijst
met lettertypes sukkelen. Een overstap naar LyX of TeX is ook
makkelijker; ze missen hun lijst met superfancy lettertypes niet direct.
Maar eerlijk gezegd, ik zie het niemand uit mijn omgeving doen en ga het
hun ook nog niet aanpraten.

Bram.