[openstandaarden] -> [VOS]

-= COBNET =- cobnet at hotmail.com
Fri Apr 5 00:27:13 CEST 2002

>From: Bram Vandoren <bram at bram.be>
>To: openstandaarden at lugwv.be
>Subject: Re: [openstandaarden] -> [VOS]
>Date: Thu, 04 Apr 2002 21:16:29 +0000

>LyX is heeft wat weg van een wysiwyg editor. TeXnicCenter lijkt me
>eerder op een aangepaste editor met syntax highlighting en debugging.
>
>Ik denk dat zelf TeXnicCenter te hoog gegrepen is om 'brave zieltjes'
>mee te winnen. Als ik nu wil veranderen aan het gedrag van een doorsnee
>computer gebruiker, dan leer ik hun om met paragrafen, headings en
>styles te werken in Word (binnenkort misschien StarOffice).  De meeste
> [...]

Ik ga hier volledig mee akkoord! 'k Heb deze week mijn zus (4 jaar jonger,
zijnde 16) leren werken met "indelen in paragrafen", "kopindeling",
"paragraafafstand"... maar dan wel direct in OpenOffice. Het bleek niet echt
een probleem te zijn voor haar.

Zelf heeft ze dan nog wat verder geneusd in OpenOffice en het volgende (na
hetgeen ik haar geleerd had ;-) ) dat ze sjiek vond waren de 3D figuren die
in OpenOffice beschikbaar waren, zaken die waarschijnlijk niet snel in
TeXnicCenter te vinden zullen zijn.
Natuurlijk "wie heeft er die 3D figuren eigenlijk écht nodig", het maakt
alleen maar het programma complexer, maar dat trekt ze (vooral mensen zonder
informatica achtergrond/interesse) nu eenmaal aan. Films zoals Monster Inc.
(prachtig!), Ice Age scoren nu eenmaal of films met special effects.
Ik weet niet of iem. de film Hackers gezien heeft, maar er wordt daar dus
binnengebroken in het netwerk van een groot bedrijf, maar dan wel 'sjiek'
(=onrealistisch) gedaan. Als deze film de werkelijkheid ging moeten
benaderen, dan zat er geen kat in de cinema-zaal, wegens 'te saai'... En dat
is het nu wat mensen willen: GUI, Flash, Office suite, Office XP, allerhande
(flashy) gadgets,...

(c)