[openstandaarden] Lijst met formaten online

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Mon Apr 8 14:02:35 CEST 2002

On Mon, 8 Apr 2002, Henk Schets wrote:

> Wat ik bedoel is een open formaat dat kan gebruikt worden om zowel te
> lezen als te schrijven (dus niet bv. pdf).
> Voor tekstbestanden kan je rtf gebruiken, maar zoiets bestaat niet voor
> spreadsheet files.

Dat komt omdat spreadsheets een spijtige evolutie in de ICT zijn...
Ze zijn enkel ontstaan omdat 15 jaar geleden databases nog te duur of
te weinig verspreid waren. Wat we nu in een spreadsheet doen zouden we
met een database moeten doen. SQL is dus het formaat dat je zoekt :-)

Spreadsheets hebben twee grote nadelen:
- data inconsistentie, omdat je gegevens niet centraal bijhoudt en
  update.
- geen structuur in je data (alles is een `veld'...)
Een ander nadeel is dat je nooit met twee tegelijkertijd een
spreadsheet kan updaten, maar wel een database.

Herman
--
K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
<http://www.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc>  +32 16 322480