[openstandaarden] Lijst met formaten online

Wouter Verhelst wouter.verhelst at advalvas.be
Tue Apr 9 00:00:51 CEST 2002

[Sorry voor de "missing header". Ik had een configuratiefout begaan en
kreeg daardoor deze mail terug...]

On Mon, Apr 08, 2002 at 02:02:35PM +0200, Herman Bruyninckx wrote:
> Dat komt omdat spreadsheets een spijtige evolutie in de ICT zijn...
> Ze zijn enkel ontstaan omdat 15 jaar geleden databases nog te duur of
> te weinig verspreid waren.

Dàt is absoluut niet waar. Het eerste spreadsheet, VisiCalc, is
ontwikkeld door iemand die Informatica gestudeerd had en dan voor
Master in Business oid ging. Men stelde daar een methode voor waarbij
men op een groot bord allerlei berekeningen uitvoerde, en waarbij dan,
als één veld aangepast moest worden, een hele hoop andere velden ook
aangepast moesten worden. Men had daarbij hoge schrik om één veld te
vergeten, want dan was de hele berekening waardeloos.

Die persoon had toen direct ingezien dat een Computer dat veel beter
zou kunnen, omdat daar het risico van het vergeten van een veld niet
bij zou bestaan. Gelijk had hij...

Spreadsheets zijn overigens ouder dan 15 jaar. VisiCalc is wat de Apple ][
groot gemaakt heeft...

> Wat we nu in een spreadsheet doen zouden we
> met een database moeten doen. SQL is dus het formaat dat je zoekt :-)

Voor een database wel. Voor een spreadsheet absoluut niet...

> Spreadsheets hebben twee grote nadelen:
> - data inconsistentie, omdat je gegevens niet centraal bijhoudt en
>   update.
> - geen structuur in je data (alles is een `veld'...)
> Een ander nadeel is dat je nooit met twee tegelijkertijd een
> spreadsheet kan updaten, maar wel een database.

Je neemt aan dat spreadsheets bedoeld zijn waarvoor ze gebruikt
worden (én niet meer nut hebben dan wat "de grote massa" als het
doel van een spreadsheet ziet). Da's een verkeerde aanname.

Spreadsheets zijn uitermate geschikt voor wiskundige berekeningen met
veel variabelen, de zogenaamde L.P. problemen, of voor het zoeken van
relaties tussen getallen. Inderdaad niet voor data, maar da's nooit de
bedoeling geweest van een spreadsheet. Daartegenover staat dat je een
database dan weer niet kunt gebruiken voor het oplossen van
L.P. problemen ;-)

Ook hier geldt: Use the right tool for the right job. Ik ken ook
mensen die brieven schrijven met spreadsheets ('Je kunt daar zo mooi
mee uitlijnen'), maar dat is geen argument.

- --
wouter dot verhelst at advalvas dot be

"Human knowledge belongs to the world"
  -- From the movie "Antitrust"