[openstandaarden] Lijst met formaten online

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Tue Apr 9 07:45:09 CEST 2002

On Tue, 9 Apr 2002, Wouter Verhelst wrote:

> Dàt is absoluut niet waar. Het eerste spreadsheet, VisiCalc, is
> ontwikkeld door iemand die Informatica gestudeerd had en dan voor
> Master in Business oid ging. Men stelde daar een methode voor waarbij
> men op een groot bord allerlei berekeningen uitvoerde, en waarbij dan,
> als één veld aangepast moest worden, een hele hoop andere velden ook
> aangepast moesten worden. Men had daarbij hoge schrik om één veld te
> vergeten, want dan was de hele berekening waardeloos.

Dit is juist mijn punt: dit systeem scaleert niet! EN is niet
onderhoudbaar omdat: (i) zelden of nooit gedocumenteerd, (ii) `flat'
geprogrammeerd (OO iemand?), (iii) niet distribueerbaar.

[...]
> Voor een database wel. Voor een spreadsheet absoluut niet...

SQL voor de `back end', ik-weet-niet-wat voor GUI voor de `front end'.

> Je neemt aan dat spreadsheets bedoeld zijn waarvoor ze gebruikt
> worden (én niet meer nut hebben dan wat "de grote massa" als het
> doel van een spreadsheet ziet). Da's een verkeerde aanname.

Neen, ik neen spreadsheets voor wat ze zijn: een flat file database...

> Spreadsheets zijn uitermate geschikt voor wiskundige berekeningen met
> veel variabelen, de zogenaamde L.P. problemen, of voor het zoeken van
> relaties tussen getallen. Inderdaad niet voor data, maar da's nooit de
> bedoeling geweest van een spreadsheet. Daartegenover staat dat je een
> database dan weer niet kunt gebruiken voor het oplossen van
> L.P. problemen ;-)

Daar het je numerieke bibliotheken voor. Ook op dat domein van de
wiskundige bewerkingen is het spreadsheet uitgegroeid tot een
ononderhoudbare tool. Een van onze studenten heeft een stage gedaan
bij een grote Antwerpse raffinaderij die hun hele plant uitrekenen met
Excel; ik heb gemerkt hoe verschrikkelijk moelijk het is om zoiets
iets of wat consistent te houden, laat staan veilig...

> Ook hier geldt: Use the right tool for the right job. Ik ken ook
> mensen die brieven schrijven met spreadsheets ('Je kunt daar zo mooi
> mee uitlijnen'), maar dat is geen argument.

Je raakt de essentie: in geen enkele ICT opleiding wordt uigelegd waar
de beperkingen van de verschillende tools liggen, zodat mensen het ene
tool dat ze kennen gaan gebruiken voor alles...

Herman