[openstandaarden] Agendapunten volgende meeting

Energon energon_ at yahoo.com
Thu Apr 18 12:24:17 CEST 2002

--- Mark Van den Borre <mark at musicaliberata.org> wrote:
> Schitterende inspanning al Energon!

Thx :-)

op http://www.notare.be staat ook nog uitleg.

> Als die rekening open is, kunnen we er ons lid van maken (cf.
> bijeenkomst Roi d' Espagne). Ik wil echt met statuten die tot op het
> laatste spikkeltje gecontroleerd zijn vertrekken, en ik denk niet dat ik
> daarin alleen ben... Goede afspraken= goede vrienden binnen de
> vereniging, maar zeker ook (vooral!) naar buiten toe belangrijk.

> Als we ooit iets aan de federale overheid (NL+FR) te zeggen willen
> hebben, kunnen we misschien best iets taalneutralers gebruiken (EN?).

Vertalingen en afkortingen kunnen opgenomen worden in de statuten. "Standards
Ouverts"? Mijn Frans is niet meer wat het geweest is...

> Voor zover ik mij herinner geen bevoegdheid van de RvB, maar Algemene
> Vergadering? Zoveel mogelijk te vermijden ook...moet telkens
> gepubliceerd worden=>moeite en kosten!
> * Algemene Vergadering= overzicht over, jaarlijkse kwijting aan de
> beheerders
> * Raad van Beheer= dagelijks bestuur

Hangt ervan af. In principe moet enkel de plaats (gemeente) in de statuten
staan en kan er binnen die gemeente "gemakkelijk" verhuisd worden. Er stond wel
een opmerking bij dat het verdacht was geen adres te geven :-)

> de
> te
> tot
> Duidelijk, maar niet onnodig lang (Staatsblad betaal je +-1500 fr /blad
> als ik het goed heb)

Akkoord, was knip- en plakwerk. Ik denk dat enkel de doelstelling duidelijk
moet omschreven worden, ook niet te eng, moet voor uitbreiding vatbaar zijn.
(Ik bedoel, of we ons eerst focussen op overheid of op particulier is niet van
belang en moet niet in de statuten.)

> Ontslagtermijn inbouwen zodat je niet zomaar kan vertrekken als daardoor
> cruciale elementen van de werking van de vereniging in het gedrang komen
> (bijv. ledenaantal wettelijk >=3).

En wat bij overlijden? Helaba! Een weekje wachten, eerst vervanging zoeken! ;-)
Och ja, het maximumbedrag (mogelijk lidgeld) moet ook opgenomen worden in de
statuten. Hoe gaan we aan inkomsten geraken? Een postzegel kost geld, een
aangetekende brief nog meer... (nog een agendapunt)

> ...of korter...

Ik stel voor minstens 1 jaar. Dat heeft zijn voordelen m.b.t. "boekhouding",
organisatie, ... En dan is het ook voor anderen duidelijk wie ze moeten
aanspreken.

> bijeengeroepen
> dagen
> Email wordt niet aanvaard als middel om een lid op de hoogte te stellen.

Spijtig, zou kostendrukkend zijn :-)

Frank aka Energon