[openstandaarden] OS/2 NR.1

Tijl Vercaemer Skender at VrijZijn.be
Tue Aug 6 14:52:00 CEST 2002

On 6 Aug 2002, Dominique Devriese wrote:

> "aanvaarden als 'open standaard'" lijkt me nog net iets slechter
> eigenlijk :P  Het is immers niet aan ons om te beslissen welke
> standaarden open zijn, ofwel is hij open, ofwel niet, en de enige bron
> met autoriteit daarover is de licentie van de specificatie van de
> standaard (als die er al is...).  Verder is het KWord-formaat even
> open als het OpenOffice.org formaat enz...

Zowel het bestandsformaat van KWord, als dat van OpenOffice is open,
maar daarom zijn het nog geen "standaarden".  Voor zover ik weet is er
geen enkele officiele instantie die deze formaten tot "standaard" heeft
uitgeroepen, en ze zijn ook niet zo veel gebruikt dat je ze een de-facto
standaard kunt noemen.  Je kunt het gebruik van het KWord bestandsformaat
toch niet gaan aanmoedigen en aan de windows-gebruikers zeggen "het is
open, als je de tekst wil lezen moet je maar een KWord-viewer schrijven",
je kunt evenmin verwachten dat al je correspondenten een zwaar programma
als OpenOffice installeren, alleen maar om jouw tekstjes te lezen.

Als het over open standaarden gaat voor teksten, dan moet je het volgens
mij voorlopig bij asci-tekst, rtf, pdf en html houden (en eventueel
PostScript).

Al vermoed ik dat het niet zo heel lang meer kan duren voor er OpenOffice
viewers opduiken, plugins voor IE, Netscape, Word of excel en andere
programmatjes die het OpenOffice formaat wel de status van een standaard
kunnen geven.

Tijl