Re(2): [openstandaarden] VLACO vs openstandaarde n.be

Frans Gerbosch Consulting fragerco at fragerco.com
Sat Aug 10 13:28:50 CEST 2002

On Fri, 9 Aug 2002, Rik Boven wrote:

> Subject: Re: Re(2): [openstandaarden] VLACO vs openstandaarde n.be

> Hier ga ik niet mee akkoord! En voor overheidsinstellingen al helemaal
> niet.
>
> De interne communicatie van overheidsinstellingen belangt mij als burger
> direct aan. Ik betaal daar namelijk voor. Voor bedrijven gaat de vlieger
> ook gedeeltelijk op (zij betalen hun interne zaken met de winst uit mijn
> geld).

Goed dat je over gedeeltelijk spreekt. Voor bedrijven die gebruik maken
van de spaarcentjes van de publieke investeerder, zeg ik zeker ja...
Maar als het om een wapenfabriek gaat, mogen ze wat mij betreft zeker wat
obscuurdere maatregelen treffen om hun data over hun wapentuig te
beveiligen (al zouden ze die fabrieken eigenlijk van mij gerust mogen
afschaffen ;-) ...

> [...]
> verspilt wordt en dat ik de best service krijg. Dat alleen publieke
> communicatie open moet zin vind ik dus zinloos.
>
> Daarenboven is het richten op publieke communicatie alleen volgens mij een
> slechte taktiek. Dan gaan mensen open standaarden immers als een opdracht
> zien. (ik moet een document schrijven voor de website, en nu moet ik
> daarvoor weer die andere tekstverwerker voor gebruiken). We moeten open
> standaarden deel maken van een (bedrijfs)cultuur, zodat mensen niet meer
> moeten nadenken daarover, zowel intern als extern.

Enerzijds is dit afhankelijk van waar je de grens van "publieke
communicatie" trekt. Zoals in een andere mail gesteld is de omschrijving
in het wetsvoorstel hierover duidelijk.

Anderzijds mag je volgens mij niet te veel in eens willen. Als OS.be er in
slaagt om de externe communicatie verplicht via een openstandaard laat
gebeuren, zullen ze snel ervaren dat het makkelijker, goedkoper, ... is om
het voor alle communicatie het best zo gebeurd. Wil je alles in een keer
dan verlies je gegarandeerd.....
Hoe radikaler je je opsteld hoe meer tegenkanting je zal krijgen.
Het gaat in dit hele proces over mensen. Ook binnen de administratie zal
je mensen tegen komen die ooit andere beslissingen genomen hebben, waar ze
zich voor zullen blijven verdedigen. Deze adviseren op hun beurt hun
ministers en zullen niet gauw toegeven dat hun beslissing voordien
verkeerd was.

Begin met het begin, en de rest komt vanzelf.

Vriendelijke groeten,

Frans Gerbosch

--
<------------------- Frans  Gerbosch  Consulting --------------------->
Frans Gerbosch                                Voice +32/(0)486/58.26.20