[openstandaarden] Jabber: het enige open IM systeem

Mattias Campe mattias.campe at rug.ac.be
Sun Aug 11 19:54:33 CEST 2002

Hoi,

ik heb me eens beziggehouden met het schrijven van een tekst over
Jabber. Ik heb dit ook al eens gepost om bcol, dus waarschijnlijk dat
velen er al van gehoord hebben (of ze hem ook effectief gelezen hebben
weet ik niet). Let op, verwacht verre van een <?php
include('jabber.inc')?> (maar misschien dat een link er wel nog net
doorkan ;)) Deze tekst was immers niet geschreven voor
openstandaarden.be, en mocht ik hem schrijven voor openstandaarden.be,
dan is de kans te groot dat hij te sec zou overkomen waardoor vele
Windowsgebruikers zouden afhaken.

Hier is hij: http://users.pandora.be/cobnet/ict/jabber.html  (en neen,
ik maak geen vergelijking tussen het milieu en jabber... nog niet ;) )
Commentaar mag u natuurlijk altijd geven. Voor ik het vergeet: het is
niet meer de jabbertekst van "vroeger" (zie archieven), hij is sindsdien
heel wat veranderd!

Mensen van bcol zullen misschien denken "istem daar nu weeral ;)", maar
toch vind ik jabber iets enorm belangrijks. ICQ heeft zijn geschiedenis
waarop hij kan steunen, MSN heeft Microsoft monopolie op te gebruiken en
Jabber? Tjah en Jabber? Die heeft haast enkel mond tot mond reclame...
vandaar... (zelfs OpenOffice(OOo) heeft een bedrijf als Sun om reclame
te maken, al dan niet onrechtstreeks via Staroffice).
Ook denk ik dat Jabber iets "cools" heeft. Als je bv. een
Windows-gebruiker moet laten overschakelen van MS Office nr OpenOffice
(OOo), of van MSN nr Jabber. Dan denk ik dat de kans groter is dat het
laatste lukt. Dus, stel nu dat Jabber een evenwaardige concurrent komt
van zowel ICQ als MSN, of zelfs een veel groter gebruikersaantal heeft,
dan zal OSB altijd kunnen verwijzen nr dat feit. "Kijk, tot voor een
paar jaar geleden had niemand ooit van Jabber gehoord en nu blijkt het
woord zelf al in de Dikke Vandaele te staan, ooit al nagedacht over het
suc6 van Jabber? Wel,..."
Dus wat ik wil zeggen is dat het waarschijnlijk makkelijker is mensen te
overtuigen van Jabber, dan mensen proberen (actief!) te overtuigen van
open standaarden (one to many ipv many to one). Vandaar, verspreid de
boodschap :D (maar dan wel best nt in naam van OSB, want OSB gaat per
definitie veel breder dan Jabber alleen) en met een beetje doorzetting
en geluk kun je Jabber binnen een paar jaar gebruiken als hét voorbeeld
van een open standaard die er duidelijk geraakt is. Natuurlijk is dit
blokje tekst maar een mening en iemand anders kan denken dat OOo er veel
eerder zal geraken dan Jabber of denken dat many to one de beste taktiek
is of...

Nu misschien nog een discussiepunt voor de vergadering:
Ergens in deze mailinglist is ook al gesproken geweest dat OSB geen
voorspraak mag geven tov een bepaalde open standaard (bv. formaat van
Koffice vs formaat van OOo), eventueel kan er wel verwezen worden naar
testbanken van andere verenigingen,firma's,...

Geldt dit ook voor het kanaal #openstandaarden? Immers, je kan net zo
goed een "kamer" openen op een jabber conferencing server. Het voordeel
die ik alvast zie is dat OSB, indien je beide zou gebruiken, dan
duidelijk geen stellingname inneemt tov een bepaalde open standaard. Het
nadeel is natuurlijk dat de kans te groot is dat het voor verwarring
zorgt (vr zowel OSBers als bezoekers), maar aan de andere kant hebben
mensen dan toch de gelegenheid om beide eens uit te testen (eventueel
kun je dit in een tekstje vermelden?). Verder is IM voor vele mensen een
alledaagse bezigheid en heeft die jabber conferencing daarvoor gn apart
programma nodig, maar dan toch wel weer een account wat bij irc niet
nodig is. Irc is ook "net" ietsje meer ingeburgerd dan Jabber.
Tjah, allemaal een beetje ingewikkeld, maar ik zie er ook niet echt een
rechte lijn in. Verder kan ik zelf zeggen dat ik er waarschijnlijk nooit
ga opzitten (nogal verslavend zo'n "massa-chat"), maar ik wou toch al
mijn hersenspinsels eens ontspinnen voordat de vergadering begint...
Voorlopig heb ik het gevoel dat het het beste is zoals het is, zelf als
irc gebruikt wordt zonder jabber, het is waarschijnlijk het
duidelijkste, maar misschien zien jullie nog andere voordelen van irc +
jabber?

mvg
mattias