[openstandaarden] Jabber: het enige open IM systeem

Mattias Campe mattias.campe at rug.ac.be
Mon Aug 12 00:54:14 CEST 2002

Dominique Devriese heeft geschreven:

> <snip: jabber dingen>
>
> ik zou je subject eens nakijken hoor
> jabber is nl. _niet_ het enige open IM systeem.  De laatste tijd komt
> er een alternatief boven water drijven dat redelijk wat succes lijkt
> te hebben: SIMP.  Simple Instant Messaging and Presence.  Heeft iets te
> maken met IETF en Microsoft schijnt iets laten vallen te hebben over
> het ernaar migreren van MSN.  Schijnt ook goed te werken voor
> streaming dingen.  Kijk ook eens op simp.mitre.org, maar probeer ook
> eens elders.  Heeft ongeveer hetzelfde ontwerp als jabber ( met
> [...]

Ik heb nog zitten twijfelen over dat subject. Uiteindelijk heb ik dan
gedacht "mocht er wel nog een ander IM-systeem bestaan, zal ik des te
sneller reactie kijken". Ja, ik weet het, ik pleit schuldig, het was met
voorbedachte rade :)

'k Heb eens naar die link gekeken en op het eerste gezicht lijkt Jabber
toch wel verder te staan dan SIMP. Ik weet het, hier op OSB doet het er
niet toe hoever ze staan, zolang het maar open is, maar toch, ergens
moet je als "investeerder" toch goeie voorbeelden hebben?

Zo zie ik bv. dat ze maar 1 server implementatie lijken te hebben
(Jabber heeft er naar mijn weten zeker al 2: jabberd en die server van
jabber.com). Die ene client is ook niet echt om over naar huis te
schrijven. Dat waren zo de eerste zaken die me opvielen. Ter info:
Jabber zit in IETF ook in 1 of ander stadium (Internet draft ofzo, zou
het moeten opzoeken).

Dat Microsft met SIMP in zee zou gaan *lijkt* me weinig waarschijnlijk,
ik zie niet direct in hoe ze er voordeel zouden kunnen uithalen en ik
ken maar weinig bedrijven die een liefdadigheidsinstelling zijn
(<te_censureren>en zeker Microsoft niet</te_censureren>).

Of Jabber goed werkt met streaming zou ik niet weten :(, anders zou het
wel een pluspunt zijn voor SIMP.

Alvast bedankt op me hiervan op de hoogte te stellen (een illusie armer,
een waarheid rijker). Ik heb het ook eens gepost op de ml
jdev at jabber.org, 'k vraag me af wat de reacties gaan zijn...

mvg
Mattias