[openstandaarden] HTML

Bram Vandoren bram at bram.be
Fri Aug 16 10:44:47 CEST 2002

Quoting yuri.teirlynck at pandora.be:

> Ik ben nogal een stille mens -ik probeer alle berichten te lezen, maar veel
> comments heb ik nooit- maar nu heb ik toch een vraagske waar ik geen antwoord
> op weet...
>
> Voor een vereniging ben ik een kleine site aan het maken maar ik weet nie
> welke html-versie ik moet kiezen... de 4.01 transitional of de 4.01 strict.
>
> Met welke versie geef ik het best het goeie voorbeeld? (eenmaal den boel
> beetje inhoud heeft ga'k de link wel posten, maar eerst zal validator.w3.org
> de link zien ;) )

Na een tijd worden sommigen elementen in de html specificatie 'depreciated'.
D.w.z. dat je ze beter niet meer gebruikt omdat ze vervangen zijn door andere
elementen. bv <center> -> <div align="center">. Met een transitional dtd mag je
deze nog gebruiken. Met een strict niet meer.

Als je nieuwe html maakt doe je het dus best in strict maar meestal heeft het
weinig belang omdat de meeste browsers de oude elementen toch ondersteunen. Je
kan beter je tijd steken om eens de WAI checklist te overlopen.

http://www.w3.org/TR/WCAG10/full-checklist.html

nb: zo'n vragen zijn hier niet 100% on topic. Er is een newsgroup voor vragen
ivm webdisign (bcid). Of misschien moeten we een lijst os-vragen maken ?

Bram.