[openstandaarden] Hoe zit het nu tegenwoordig met jpeg

Stubbe Wim 789070042 wim.stubbe at b-rail.be
Tue Aug 20 17:40:00 CEST 2002

Johan Vervloet  (20/08/02  14:52):
>Dag open standaarders,
>
>Op http://bram.be/formaten.html staat jpeg nog altijd als open
>standaard aangegeven.  Maar is dat nog wel het geval nadat gebleken
>is dat Forgent Networks jpeg gepatenteerd heeft ?

Het formaat is niet gepatenteerd, enkel een encryptietechnologie die door jpeg
zou gebruikt worden. De naam jpg-patent is dus eigenlijk niet juist. Of jpeg nu
wel of niet onder de beperking van patenten ligt is niet zo duidelijk. De mails
die ik ontvang over dit onderwerp lijken ook verdeeld.

Wat ik er uit begrijp is dat:
* jpg 'eventueel' een beperking ondervind vanwege de gepatenteerde
encryptietechnologie.
* Als deze technologie effectief gebruikt wordt bij jpg de rechten nog niet
afgedwongen worden.

Tot er meer duidelijkheid is is het inderdaad moeilijk om een standpunt in te
nemen. In ieder geval is png een alternatief voor jpg voor wie twijfels heeft.

>http://yro.slashdot.org/article.pl?sid=02/07/23/1831243&mode=thread&tid=155
>
>Weet er iemand trouwens misschien of er al een vervolg is op dit
>verhaal ?
>
>Groet - Johan
>
>--
>Nee tegen MS Word attachments !