[openstandaarden] DVD = geen open standaard??

Stubbe Wim 789070042 wim.stubbe at b-rail.be
Fri Aug 30 14:51:00 CEST 2002

Mattias Campe  (28/08/02  12:46):
>Hoi,
>
>ik lees hier net in het magazine C't van september 2002, p. 90-91:
>
>"Nauwkeurige details over de dvd-specificaties zijn voor 5000 dollar en
>het ondertekenen van een geheimhoudingsverklaring verkrijgbaar bij het
>DVD Forum dat de standaarden vastlegt. Een goedkopere bron voor
>diepgaande bron voor diepgaande informatie is het boek 'DVD Demystified'
>van Jim Taylor. Je vindt ook veel interessante details op
>http://mpucoder.dynodns.net/dvd/ - voor de pure authorisering kan
>meestal worden volstaan met de online-hulp van de desbetreffende software."

> [...]

Zolang er geen open alternatief is zou dat leiden tot het niet kunnen bekijken
van DVD's..... Zo ver zou ik niet gaan ;-)

Het is gestandaardiseerd, maar niet open (vermoedelijk omwille van patenten en
licentieredenen, want ik 'denk' dat de specs verkrijgbaar zijn, al dan niet
tegen betaling).

Die links zal ik wel eens bekijken.

mvg,

Wim Stubbe