[openstandaarden] DVD = geen open standaard??

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Fri Aug 30 14:05:54 CEST 2002

On Wed, 28 Aug 2002, Mattias Campe wrote:

[...]
> Zoals ik het hier nu lees *lijkt* het erop alsof DVD een gesloten
> standaard is en dat Jim Taylor reverse engineering heeft toegepast? Of
> is die 5000 dollar eerder zoals een goed html-boek, waar je voor betaald??

Veel standaarden zijn open zoals open source software: free as in
speech, not free as in beer. POSIX is een goed voorbeeld (alhoewel je
nu wel heel wat on-line kan vinden). En on-line raadplegen is strikt
genomen ook niet gratis, dat mogen we niet vergeten.  Dus de _prijs_
om toegang te hebben is een moeilijk te evalueren begrip om te
gebruiken als criterium voor open standaard; dus de "RAND" constraints
die veel bedrijven willen zien voor open standaarden zijn niet op
zwart/wit basis af te schrijven. Dat zou in de toekomst een steeds
groter probleem kunnen worden... RAND heeft twee gezichten: (i)
verspreiding van de specs, (ii) gebruik van de specs.

Er is een eenvoudige mogelijkheid voor (i), indien de specificaties
met een copyleft licentie komen, zodat verspreiding aan de goedkoopste
manier mogelijk is. Er is geen uitweg voor (ii).

Herman

--
  K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
<http://people.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480