[openstandaarden] ISO: betalende en gepatenteerde standaarden...

Kristoff Bonne kristoff.bonne at compaqnet.be
Mon Dec 2 08:36:15 CET 2002

Gegroet,

On Sat, 30 Nov 2002, Herman Bruyninckx wrote:
> Ik heb ooit een keer een ISO standaard gekocht. (En toen nog uit mijn
> eigen zak.) In ieder geval onderteken je een "EULA" die erg veel lijkt
> op die van MS: "enkel voor jezelf, en durf het niet aan om met anderen
> te delen..."

Wel; die zou ik graag eens bekijken.

Ik heb een tijdje geleden een aantal programmatjes geschreven om de
data-informatie van een DAB (digitale radio) audio-stream te halen. Dat
is mpeg layer II.
Als ik dan; in commentaar in het programma zet dat "/* mpeg_framesize =
3 * mpeg_bitrate (in Kbps / sec) * mpeg_layer */"; ben ik dan in
overtreding met de ISO EULA?
Het zou me verwonderen; want dan mag je niets vrijgeven in source-code.
(En bv. heeft het ISO zelf C-code vrijgeven voor mpeg layer III).

Heb je die EULA nog liggen?

> Herman
Cheerio! Kr. Bonne.