[openstandaarden] voor persarchieven

Kristoff Bonne kristoff.bonne at compaqnet.be
Mon Dec 2 09:32:01 CET 2002

Gegroet,

OK. Ik heb nu niet veel tijd; dus even een kort antwoordje.

On Fri, 29 Nov 2002, tinnevds wrote:
> patenten in de geneeskunde komen ten goede aan de farmaceutische
> bedrijven niet aan de bevolking.
> er wordt vanuit ngo wereld een strijd gevoerd om onder patenten uit te
> komen die zitten op aidsremmers.  want aids is geen fataliteit, het kan
> perfect gecontroleerd worden, en sterven aan aids, dat doe je tegenwoordig
> alleen in Afrika.
Sorry; maar ik denk dat je de zaken een beetje door-elkaar haalt. Het
probleem is NIET de patenten op zich; maar het feit dat er aan patenten te
weinig verplichten gekoppeld worden. (verplichtingen die door iedereen
kunnen afgedwongen worden).

Indien men een vergelijking zou maken tussen patenten op geneesmiddelen en
(bv.) het OSI of de ITU; dan is het wel dat -patenten die opgenomen
worden in OSI of ITU-specs- WEL verplichtingen hebben; o.a. dat ze aan
iedereen MOETEN verleend worden en dat aan een 'eerlijke prijs'.

Dus, inzake aidsremmers; zou dat overeenkomen dat medicijnen die onder die
regeling vallen WEL verplicht moeten 'verleend' worden aan iedereen (dus
ook aan afrika); en aan een 'redelijk prijs'.

Het voordeel (en ook nadeel) is hier is dat 'redelijk prijs' een redelijk
vaag begrip is. Het hangt er dus vanaf hoe men dit interpreteerd.
Men kan ook het interpreteren dat die 'redelijke prijs' voor één persoon
(of continent) anders is dan voor een andere persoon/continent. (Vergelijk
het met de 'universiele dienstverlening' die een firma zoals belgacom
uitvoerd, waar er ook lagere ('sociale') tarieven bestaan voor bepaalde
groepen van mensen).

Het verschil tussen een openbare dienst (zoals een telefoon-maatschappij)
en een patent; is dat een patent een monopolie is _privé_-handen is; en
dat er aan monopolies in privé-bezig blijkbaar minder 'plichten' gekoppeld
worden dan aan monopolies van openbare instellingen. (En zaken zoals de
ISO en ITU specs zijn daar een uitzondering op).
Ikzelf zie -als consument- daar eigenlijk niet de logica in.

Indien men _dit_ kan doen veranderen; en bv. tot een wereldwijd concensus
komt dat (bv.) bepaalde patenten op medicamenten te "belangrijk" zijn voor
de wereldgemeenschap; en dan men -in die gevallen- daar 'verplichting' van
wereldwijde universiele dienstverlening kan op toepassen kan op toepassen;
dan is men al een heel eind verder.

(NB. De ITU doet trouwens speciale akties voor het promoten van telecom in
Afrika; dus ze zijn "meer" dan gewoon een organisatie die 'specs'
uitspuwt. Het is trouwens een 'systems' organisatie van de VN).

> Tinne
Cheerio! Kr. Bonne.