Re(2): [openstandaarden] Oproep tot aktie: de VZ W binnen 3 tot 5 jaar

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Tue Dec 3 13:54:03 CET 2002

On 3 Dec 2002, Stubbe Wim 789070042 wrote:

[...]
> Omdat dit het meest dringende is wil ik mij hier ook voor engageren.
>
> Voorlopige lijst kandidaten:
> 1 Vincent Touquet
> 2 Wim Stubbe

De belangrijkste aanvullingen die je hier nodig hebt zijn mensen van
"administraties" die willen meewerken. Ik kan je een tentatief lijstje
geven:
Didier Coeurnelle
<http://www.utopianchronicles.org/socialsecurity/Default.htm>, werkt op
sociale zaken, is erg "open" gericht, heeft ervaring met DWTC.

"Iemand" van Fedict <http://www.fedict.be/nl/home/home_nl.htm>
(Hun rubriek "standaarden" is nog helemaal leeg, en zij zullen _de_
administratie worden die de standaarden gaan definieren en technisch
evalueren.)

Een federale dienst zoals bijvoorbeeld de Plantentuin van Meise, of het
KMI. (Die hebben een hoop informatie (in multi-mediale vorm) die ze aan
de burgers kwijt willen, en een goed gebruik van open standaarden is
hier heel belangrijk.)

Een software bedrijf zoals Arafox.be, die op dit moment al betrokken
zijn in een DWTC project met open source <http://www.upcase.be/>.
(Hun huidige project partners zijn misschien ook geinteresseerd.)

De Cocof (Cocof.be, website crasht in mijn Galeon, ...) met als
contactpersoon Nicolas.Pettiaux at ael.org,
<http://wiki.ael.be/index.php/NicolasPettiaux>.
(Ik heb met Nicolas al eens gebrainstormd over zo'n mogelijk project.)

Een of twee academische partners (ik :-)).

Mogelijk onderwerp:

open standaarden (en software?) voor ondersteuning van ICT opleiding en
aanmaak en verspreiding van documentatie binnen organisaties.  (Hier kan
je vele richtingen uit, van een "ICT rijbewijs" tot een implementatie
van educatieve metadata, zie <http://www.cs.kuleuven.ac.be/~erikd/> voor
een mogelijke academische partner, met interesse voor "open" dingen. Zie
de "Ariadne" link.)
Het project zou ook opleiding geven aan administraties en organisaties
om de nuttige effecten van "open source" ontwikkeling aan te leren aan,
en toe te passen in, administraties: (mailinglijsten, manier van
informatie opzoeken en opslaan in open formaten, enz.)

Tot hier mijn input. (Voorlopig.)

Herman

--
  K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
<http://people.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480