[openstandaarden] MS probeert de Open Source projecten te counteren

Frederik Himpe fhimpe at pandora.be
Tue Dec 17 19:35:03 CET 2002

On di, 2002-12-17 at 15:27, Frans Gerbosch Consulting wrote:

> Graag vestig ik de aandacht op volgend artikel:
> http://www.gva.be/nieuws/Economie/default.asp?art={FA009CF1-801B-4CCF-B998-A379222ACC01}
>
> Mijns inziens probeert MS in eerste instantie de Open Source markt te
> counteren door ongeveer de prijs van de goedkopere distributieCD's aan te
> rekenen.
>
> Ik verwacht er  me aan dat deze licentie een exclusiviteits voorwaarde
> voor het OS zal bevatten die bijvoorbeeld een klassieke dual-boat gaat
> verbieden.
>
> Hoe staan andere OSB-ers (vooral uit de academische hoek) hier tegenover ?

Bij ons op school (Hogeschool Gent), is er ook zo'n contract getekend en
hebben alle studenten al een brief daarvan ontvangen. Ik moet wel zeggen
dat een aantal medestudenten niet hebben nagelaten om hun kritiek op dit
contract (en op een verplicht .NET-seminarie op school) te laten merken.
Spijtig genoeg blijft het bij de meesten (lees: iedereen) bij woorden.
Velen vinden het precies "cool" om te zeggen "ms sux", maar als het er
op aankomt gebruikt uiteindelijk iedereen winxp, msn messenger, outlook
express, ie, ms office, windows media player, hotmail, vb en .net,
zonder ook maar eens een alternatief geprobeerd te hebben. Het stemt mij
wel triest voor de toekomstige informatici :-( Ik vrees ook sterk dat
dit ertoe gaat leiden dat de opleiding informatica nog veel meer
producten van ms gaat gebruiken in de toekomst: "Waarom nog borland c++
builder gebruiken, als de studenten toch gratis ms visual c++ kunnen
downloaden", e.d.

Ohja, voor zover ik gehoord heb (maar 'k heb zelf die brief niet echt
aandachtig geleden, die is snel de vuilnisbak ingeland:-)), zouden de
licenties maar voor één academiejaar geldig zijn. Na een jaar moeten de
studenten dus opnieuw zo'n contract afsluiten of mogen ze dan alsnog de
volle pot betalen.

Ik vind het ook opvallen dat al die contracten zogezegd nooit van MS
zelf uitgaan, maar via een of ander "tussenbedrijfje" dat door MS
betaald wordt (Signpost, u2u,...). Zou dat een poging zijn om het
allemaal iets "minder erg" te laten lijken?

In ieder geval, ik vrees dat er nog een zeer lange en moeilijke strijd
te gaan is, maar laat dat geen reden zijn om het op te geven. Velen
hebben tegenwoordig tenminste al eens gehoord van Linux, dat konden we
een aantal jaar geleden nog niet eens zeggen.

Groeten,
Frederik
--
http://users.telenet.be/fhimpe