verkiezingssoftware (was: [openstandaarden] Functies ?)

JanC openstandaarden at janc.cjb.net
Fri Jul 12 02:11:02 CEST 2002

At 2002-07-11 13:39, you wrote:
>OSB moet bv proberen op de verkiezings-software te evalueren
>op het gebruik van open standaarden.

Ik heb hier nog ergens een 3-tal PDF'en daarover liggen met de evaluatie
door een commissie van kamer & senaat of zoiets.

Daaruit blijkt alleszins al dat de 2 gebruikte systemen, Digivote van Bull
en Jikes van Philips-Stesud, niet compatible zijn met elkaar.
Tot zover (open) standaarden, vermoed ik...  :-(

Er is sprake over het openbaar maken van de sources, maar ook over een
zaak bij de Raad van State daarrond.  Over het resultaat van die zaak
niks, maar dat zal pas later gekomen zijn...

(Over het feit dat de hardware voor de stemmachine's tijdens het jaar als
bureau-PCs in de betreffende gemeenten gebruikt wordt, en dat er dus
à volonté mee gefoefeld kan worden, zullen we maar zwijgen...)

PS: ik ben ook voorstander van een inhoudelijke vergadering, liefst met
een paar ervaren mensen erbij die dat in goede banen kunnen leiden...  ;-)

--
JanC

"Be strict when sending and tolerant when receiving."
RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9