[openstandaarden] Online banking

Rik Boven rboven at boven.net
Tue Jul 30 11:11:19 CEST 2002

> Inderdaad, een dergelijke online dienst, moet te dienste staan van iedereen.
> Zij zouden dus wel degelijk rekening moeten  houden met Open Standaarden. Nu
> doen ze alsof linux/bsd iets raars is, terwijl door het gebruik van OS zij
> automatisch die mensen ook kunnen helpen.
> Ze maken dus een probleem van iets waar geen probleem is, door hun eigen
> kortzichtigheid (iedereen gebruikt MS).

De redenering van de banken is net niet kortzichtig, maar wel heeeeel
pragmatisch. Het gaat is als volgt:
 - met onze huidige software bereiken we probleemloos 80% van onze
   klanten (waarschijnlijk zelfs 90%);
 - 10/20% linux-nerds blijven in de koude staan;
 - 99% van de belgen verandert nooit van bank;
 - die linux-nerds vinden wel een manier om te pc-banken (vmware,
   wine,...) -> geef toe dat dat juist is he, ieder van ons _gebruikt_
   web banking, misschien niet op de manier waarop we dat willen, maar
   we doen het toch;
 - van die 20% onbereikbaren, vindt 15% wel een hack/workaround,...
 - blijven dus 5% onbereikte mensen over.
 - daarvan verandert slechts 1% van bank (dus 0,05% van het totaal), en
   dat zijn dan de moeilijke klanten, dus laat ze vrolijk vertrekken).

Kortom, de bank geeft geen moer om ons/jullie. (Deze redenering heb ik
niet zelf verzonnen, ze werd me vorige week haarfijn uitgelegd voor een
directeur van een Fortis agentschap. Hij gebruikte ongeveer de zelfde
bewoordingen).

Hoe kan je de banken een betere houding aanleren: "show them the money".

Groeten

Rik

--

 ( Rik Boven ) && ( rik at boven.net ) && ( rik.boven.net )
 (                          42                         )