Re(2): [openstandaarden] Online banking

wouter at grep.be wouter at grep.be
Tue Jul 30 22:41:15 CEST 2002

On 30 Jul 2002, Stubbe Wim 789070042 wrote:
> Dominique Devriese  (30/07/02  12:05):
> <snip>

> Niet te vergeten: de beste beveiliging is fysische beveiliging. Het privaat
> telefoonnnet is veel moeilijker af te luisteren dan internetcommmunicatie.

Dat lijkt alleen maar zo, IMHO.

Toegegeven, het privaat telefoonnetwerk is moeilijk af te luisteren. Maar
dat geldt ook voor het afluisteren van Internet-verkeer. Tenzij je een
kabelmodem gaat aanpassen zodat packets die niet voor jouw bestemd zijn
binnenkrijgt, of je met routerprotocols allerlei rotzooi gaat uithalen, of
je in het netwerk van je ISP binnendringt, is dat niet echt mogelijk.

Afluisteren van telefoons vereist het graven van een put om aan de
kabels te kunnen (wat wel gaat opvallen, denk ik), het binnenbreken in het
telefoonnetwerk van Belgacom, of gelijkaardige dingen. En als je dat lukt,
dan heb je (AFAIK) geen problemen zoals SSL-versleutelde gegevens...

--
wouter at grep dot be

"Human knowledge belongs to the world"
  -- From the movie "Antitrust"