[openstandaarden] effe doorbomen over knack internet pocket...

Frank Van Damme frank.vandamme at student.kuleuven.ac.be
Mon Jun 3 23:04:49 CEST 2002

Zo.

Dit was mijn reactie:

(eventuale spellingsfouten zijn last-minute eruit gehaald op het formulier op
de knack-website ;) )

Geachte Knack redactie,

Naast het toetsenbord van mijn computer ligt nu jullie 'Knack internet pocket'
bijlage. Ik heb de multimedia-rubriek even doorgenomen en ben gestruikeld over
een aantal zaken die me toch vrij sterk stoorden.

Punt één. De vermelding van "Opera" bij de top downloads, op pagina 5. Hier
staat dat Opera nog lang geen volwaardige concurrent van Internet Explorer
(IE)
is. Zou u dat even kunnen toelichten? Voor zover ik beide browsers een beetje
ken, is Opera wel degelijk een volwaarige concurrent voor IE, en zoals gezegd,
inderdaad een stuk sneller. Overigens is Opera niet het enige alternatief. Ik
denk in concreto aan Mozilla (www.mozilla.org), een sterk opkomende, stabiele
webbrowser, die goed kan aangepast worden aan de voorkeuren van de gebruiker,
die een zeer grote verscheidenheid aan markup talen aankan, deze zeker zo goed
weergeeft als IE en die naar mijn ervaring ongeveer even snel is. Bovendien
heeft deze webbrowser nog een aantal andere niet te onderschatten voordelen
waar hij IE ruimschoots de loef afsteekt:

- als hij crasht (hetgeen naar mijn ervaring zeer weinig voorkomt) zal hij
niet
de ganse computer doen crashen.
- hij respecteert de geldende webstandaarden beter (www.w3c.org). IE
ondersteunt
zogezegde extraatjes die enkel IE correct weergeeft en waardoor op de lange
duur sites ontstaan die in IE beter opgemaakt lijken te zijn.
- hij is veiliger. Het aantal veiligheidslekken waaraan IE door de jaren heen
al
ten prooi gevallen is, zijn onderhand niet meer te tellen.
- mozilla draait op veel meer computers dan IE. IE draait enkel op windows en
op
MacOS. Mozilla kan draaien op windows, MacOS, linux, OS/2, en op vele
unix-varianten. Dit laat bovendien ook meer keuze toe wat betreft hardware:
windows draait nl. enkel op een PC, MacOS enkel op een Macintosh, daarentegen
zijn er linux en unix-varianten voor tientallen andere types computers.

Punt twee. Onder de titel 'Filmpje komt zo' lees ik ' Om op het internet
muziek
te beluisteren en filmpjes te bekijken, heb je een speciaal afspeelprogramma
nodig. Drie grote producenten uit de computerwereld vechten om de gunst van de
surfer.' Besproken worden vervolgens Real player, Quicktime, en Windows media
player. Ik wil vooral uw aandacht er op vestigen dat het hier drie maal
players
van een gesloten multimediaformaat betreft: behalve de respectievelijke
softwaremakers van deze players weet niemand hoe het formaat in elkaar zit.
Dat
heeft grote gevolgen voor de vrijheden van de gebruiker en voor de
uitwisselbaarheid van de bestanden, want deze players bestaan niet voor elk
denkbaar platform (enkel de commerciëel interessante) en er is ook geen
mogelijkheid om voor niet-ondersteunde platformen zelf een player te
programmeren. Het is zeer juist dat men op het world wide web helaas erg veel
bestanden tegenkomt in deze formaten, maar ik had het toch zeer op prijs
gesteld
moest er gewag gemaakt zijn van de 'open', 'vrije' alternatieven. In concreto
bestaan er mpeg voor filmmateriaal, en ogg vorbis (http://www.vorbis.com/) of
mp3 voor geluid. Deze hoeven op technisch vlak en op het punt van verspreiding
gelukkig niet onder te doen voor de drie besproken formaten.

Volgens de schrijver wint Windows media player het pleit. Ik ben het hier niet
mee eens: mijns inziens hoort een media player in de eerste plaats geen cd's
te
kunnen schrijven, is een functie als het ontvangen van streams zeker geen
exclusiviteit van windows media player (ik neem aan dat dit bedoeld wordt met
een 'databank met internetradiostations'), en heeft de grab-functie (de
capaciteit om cd's in een gecomprimeerd multimediaformaat op te slaan op de
harde schijf) enkel tot gevolg dat het geluid na afloop in een formaat staat
waar enkel windowsgebruikers wat mee kunnen aanvangen.

Met vriendelijke groeten,

Frank Van Damme
student communicatiewetenschappen
vzw-in-spé sos open standaarden / standards ouverts
(http://www.openstandaarden.be)

--
homepage:       www.student.kuleuven.ac.be/~m9917684
jabber (=IM):   yalu at jabber.com
Driver hacker? Do me a favor and help the dri guys
http://dri.sourceforge.net to code an accelerated driver for the ati
radeon 8500. Save the world from proprietary drivers ;-) Thanks!