[openstandaarden] banken en browsers - een moeilijke combinatie

Andy Goossens andygoossens at pandora.be
Tue Jun 4 21:53:04 CEST 2002

On Tuesday 04 June 2002 21:21, TaXaN wrote:
> [...]
> Windows. Ik heb het al geprobeerd met bijna alle 0.9.x en 1.0RCx versies.
> Eerst met JDK 1.3.1 en nu met 1.4.0. Gewone applets (cfr. bijvoorbeeld
> games.yahoo.com) werken wel dus ik mag aannemen dat Java correct
> ge\"installeerd is. De symptomen: hij vindt blijkbaar de Java VM niet. Er
> verschijnt kort een tekstje waarin staat 'Checking for Java VM' waarop er
> snel een pagina verschijnt dat er geen Java installatie kon gevonden
> worden. Vervolgens staat er een link naar een pagina bij Microsoft waar je
> een VM kunt downloaden (Microsoft? Bij mijn weten is Java nog altijd van

Jep, Java is van Sun. Maar iedereen die dat wil kan er een Virtual Machine
(VM) voor schrijven. Zo heeft Sun er natuurlijk 1, IBM, Koffee (is vrij),
BlackDingske(?), ... en Microsoft heeft er ook 1. Zoveel jaren geleden wou
Microsoft zich ook een beetje bemoeien met Java en ze schreven een VM met
enkele MS-extensies erbij. Probleem, je kan nu gemakkelijk een Java programma
schrijven dat alleen draait in de MSVM door die extensies te gebruiken.
Kortom, geen platformonafhankelijkheid meer, en MS wint weer...

Wat dan toch de pijn een beetje kan verzachten: ik herinner me nog een
MS-extensie die je systeem kon laten crashen :-) Typisch...

Sun kon dat niet verkroppen hun "kind" zo werd behandeld en spande een proces
in dat ze ook wonnen. Microsoft werd toen verplicht een oudere VM te blijven
gebruiken en een nieuwe versie mogen ze op hun buik schrijven. Dat is een mes
dat aan 2 kanten snijdt, want Sun kon dan moeilijk nieuwere Java programma's
produceren die vele Windows gebruikers toch niet konden zien.

MS heeft dan wat later besloten om met XP geen Java meer te bundelen, Sun is
daar weer in actie tegen geschoten en... (Was er al een uitkomst in de zaak?)
Anyway, Sun heeft nog vlug vlug een Java VM in elkaar gestoken voor XP die
door gebruikers zelf zal moeten geïnstalleerd worden. Verre van ideaal
natuurlijk...

> In Netscape 4.7x werkt het dus wel. De user-agent string van
> Mozilla veranderen in die van Netscape 4.7x heeft geen effect.

Browser-blockages moeten we ook hard aanpakken...

> Ik heb de helpdesk er laatst nog over gemaild en in hun antwoord gaven ze
> toe dat het niet werkt met Mozilla. Als alternatief gaven ze Netscape en
> (natuurlijk) IE op. Ze schreven wel dat ze in de toekomst zoveel mogelijk
> browsers willen ondersteunen.

Netscape is grotendeels Mozilla... raar zaakje. MS extensies gebruikt in de
Java code?

> Dit alles dus onder Windows. Ik zal toch maar een berichtje sturen naar
> starnix.com. Hij kan dan zelf beslissen of hij mijn bevindingen gebruikt
> of niet.

Een mailke sturen kan zeker geen kwaad. Zo houden we onze nationale lijst ook
een beetje up to date :-)

--
Andy Goossens -- andygoossens at pandora dot be

"Use the Source, Luke..."