[openstandaarden] informatie

Frank Van Damme frank.vandamme at student.kuleuven.ac.be
Fri Jun 7 15:40:50 CEST 2002

On Friday 07 June 2002 03:27 pm, you wrote:
> Nergens wordt er vermeld dat, als je een open standaard gebruikt, dat
> daaruit volgt dat iedereen met de tools die hij heeft dat bestand zal
> kunnen lezen.
>
> Wat daar wel uit volgt is dat, als hij dat wil, hij dat kan lezen door
>         - de juiste tool te downloaden
>         - zelf een tool te schrijven

In het geval van gnumeric is daar bvb geen enkele reden toe, want wie gaat
zich nu moe maken aan het schrijven van {im,ex}portfilters voor gnumeric
files als toch niemand
- gnumeric gebruikt
- een reden heeft om z'n files in dat formaat op te slaan.

> Ik kan jouw gerust een XML+DTD-file doorsturen waar je de ballen mee bent,
> want je hebt geen tool die die XML-file omzet in iets bruikbaars. Nochtans
> is het compleet gestandaardiseerd (type 3 zelfs).

xml is wat anders. Het fileformaat is eigenlijk de DTD.

> Uiteraard hebben we graag dat er standaarden gebruikt worden die al door
> velen toegepast zijn en waarvoor talloze tools beschikbaar zijn. Dergelijke
> wereld bestaat echter (nog) niet.

Naarstig aan werken dus :-) maar op dit moment is er geen coördinatie tussen
de ontwikkeling van de xml-gebaseerde officepakketten (koffice, openoffice,
gnome office, whatmore). Als die wat zouden samenwerken + met de populariteit
die openoffice volgens mijn nog wel zal krijgen ([1]), zou het beter mogelijk
zijn het monopolie van ms office te breken. Hetgeen absoluut van tel is voor
de verspreiding van open standaarden.

[1] Er is een 1.0, het bestaat voor windows, het kan +- zoveel als ms office
en het kan die dingen nog ongeveer importeren ook - dat zijn argumenten
die van tel zijn voor de doorsnee gebruiker. Ik ken in alle geval 1
tweedehands PC-shop waar men de mensen 'oude vodden' verkoopt en met
Staroffice aanraadde (van openoffice was toen nog niet echt sprake).

--
homepage:       www.student.kuleuven.ac.be/~m9917684
jabber (=IM):   yalu at jabber.com
Driver hacker? Do me a favor and help the dri guys
http://dri.sourceforge.net to code an accelerated driver for the ati
radeon 8500. Save the world from proprietary drivers ;-) Thanks!