[openstandaarden] [william.windels@pandora.be: streaming radio]

Kristoff Bonne kristoff.bonne at compaqnet.be
Wed Jun 12 22:33:03 CEST 2002

Gegroet,

On Wed, 12 Jun 2002, JanC wrote:
> Als het enigszins zo is als de licentie voor IE & OE, dan is het wel
> wettig.  De nieuwe versies van IE en OE worden door die licentie telkens
> gezien als een upgrade van (een onderdeel van) Windows.
> En uiteraard kan je Windows niet upgraden zonder legale versie van Windows...

Zoals ze gisteren zeiden in één of andere Amerikaans TV-serietje "het is
niet opdat een contract zegt dat een hond een koe is; wil dat zeggen dat
je die kunt gaan melken".

Het contract spreekt inderdaad over een "uitbreiding van het OS"; maar dat
wil m.i. eigenlijk niet veel zeggen. Stel dat je een arbeids-contract
maakt; en zegt "dit is een arbeidscontract; maar een overeenkomst over het
uitwisselen van menselijk energie voor geld"; dat dat enige wettelijk
waarde heeft.

Je kunt een windows OS hebben zonder windows-media player; en je kunt een
windows media-player gebruiken op een een niet-windows computer (zoals
blijkt met crossover) dus die term "operating systeem extensie" heeft m.i.
geen enkele waarde.

Door die licentie maakt microsoft een compleet kunstmatige producten die
evengoed los van elkaar kunnen gebruikt worden; wat -volgens mij-
product-bundeling is (en dus tegen de belgische wetgeving).
Het feit dat men dat een 'uitbreiding van het operating systeem' heeft
-volgens mij- geen waarde.

Het is natuurlijk maar een interpretatie van de wetgeving; maar die is
evenveel waard als de interpretatie die microsoft daaraan heeft. Dus ben
ik vrij om die licentie te interpreteren zoals ik wil en hun soft toch
gebruiken.
Indien microsoft daar anders over denkt; dan zijn zij altijd vrij om mijn
voor het gerecht te dagen.

Enkel DAN, na een gerechtelijk uitspraak, is er een wettelijk beslissing
welke interpretatie juist is. Tot het zover is; is dat niet zo; is mijn
interpretatie evenveel waard als die van microsoft.

(Maar mijn lessen recht zijn wel een heel aantal jaar geleden, dus het kan
ook compleet verkeerd zijn. ;-))

Cheerio! Kr. Bonne.