[openstandaarden] Goed nieuws

Dieter Van Uytvanck dietvu at village.uunet.be
Fri Jun 14 22:21:26 CEST 2002

Allo allemaal

Ik heb gisteren een mailtje gestuurd naar de webmaster van
rockwerchter.be met het verzoek om een <noscript>-tag op te nemen op de
hoofdpagina en dat is gebeurd.

Bleek dat hij lynx niet geïnstalleerd kreeg en het daarmee dus ook niet
kunnen testen heeft. (Ik heb hem uitegelegd hoe het moest - hopelijk is
het nu in orde).

Duidelijk een bevestiging van wat we al vermoedden: de webdesigners en
co hebben nood aan goede informatie, 't is niet dat ze van slechte wil
zijn.

Verder nog goed nieuws binnengekregen in de telenet nieuwsbrief:

Het Europese Parlement wil dat de websites van de Europese instellingen
en van de lidstaten vóór 2003, het Europees Jaar van de gehandicapten,
toegankelijk zijn voor gehandicapten.

Het Europese Parlement heeft een resolutie aangenomen waarin de
Authoring Tool Accessibility Guidelines (ATAG) van het W3C centraal
staan. Deze richtlijnen schrijven voor hoe websites en systemen om
websites te beheren toegankelijk kunnen gemaakt worden voor mensen met
een functiebeperking.

De resolutie is niet bindend ten opzichte van de lidstaten, maar toont
wel hoe de Europese Unie zich in de toekomst zal gaan opstellen op het
gebied van webtoegankelijkheid, aldus Automatisering Gids.

Bron: Automatisering Gids, W3C

Dat is er weer een puntje bij voor het onderdeel "waarom
openstandandaarden gebruiken?" :-)

groeten

Dieter

--