[openstandaarden] [dietvu@village.uunet.be: Re: Toegankelijkheid website]

Dieter Van Uytvanck dietvu at village.uunet.be
Tue Jun 25 12:23:10 CEST 2002

For the record: (korte) reactie op flash-only site
www.bluenotefestival.com

groeten
Dieter

----- Forwarded message from Dieter Van Uytvanck <dietvu at village.uunet.be> -----

From: Dieter Van Uytvanck <dietvu at village.uunet.be>
Subject: Re:  Toegankelijkheid website
To: ":. POLARIS graphik_technik" <gijs.godderis at pandora.be>
Date: Tue, 25 Jun 2002 12:20:34 +0200

On Mon, Jun 24, 2002 at 11:14:10PM +0200, :. POLARIS graphik_technik wrote:
> Beste,
> bedankt voor de comments. Wij hebben dit probleem inderdaad over het hoofd
> gezien. Graag wat meer info ivm visuele handicap, dan plaatsen we een
> txt-file e.d. met info. De flash-plugin is echter alom tegenwoordig, we

Ikzelf heb geen visuele handicap, ik wou er u echter op attent maken dat
sommigen dat wel zijn en dat het Net voor hen dikwijls een handig
hulpmiddel is -- als de gegevens toegankelijk zijn natuurlijk.

> hebben dan ook de keuze gemaakt deze te gebruiken, ondanks het feit dat u
> natuurlijk gelijk hebt wat betreft het aantal gebruikers (Linux geen
> plugin?). Er zijn echter wel meer dan genoeg andere media waardoor dezelfde

Er is een plugin voor de x86-versie van linux. Maar andere platformen
(HP UX, linux/ppc, ...) hebben die niet. Soms is er geen plugin
geïnstalleerd door de systeemadministrator en kunnen hebben gebruikers
er onvoldoende rechten voor.

> informatie toegankelijk is (radio, televisie, flyers, affiches, inserts in
> kranten enz...), die andere gebruikers (non-plugin) tevreden kunnen stellen.

Er zijn uiteraard andere informatiemiddelen. Maar het zou jammer zijn
dat na de inspanningen van de stad Gent om hun informatie toegankelijk
te maken (zie http://www.gent.be/gent/braillenet/), gerelateerde sites
die toegankelijkheid niet zouden bieden.

Het is uiteindelijk niet zo moeilijk om een site te bouwen op basis van
open standaarden (zie http://www.openstandaarden.be). Deze zijn de beste
garantie voor een open communicatie met een breed publiek, en dat is
uiteindelijk toch wat u als webmaster voor ogen heeft?

> Persoonlijk (als zware internetjunk) verkies nog steeds de ouderwetse flyer
> boven een website. We zien u graag terplaatse, dan "kunnen we er nog es over
> klappen" :-)

Met veel plezier :-)

mvg

Dieter Van Uytvanck