[openstandaarden] Hoi iedereen!

Mattias Campe mattias.campe at rug.ac.be
Wed Jun 26 15:31:01 CEST 2002

wim deprez wrote:
> Hoi,
>
> ik zal me eerst maar even voorstellen zeker? :)
>
> Mijn naam is Wim Deprez en ik ben student Informatica aan het LUC te
> Diepenbeek. Vorige week heb ik een visiepaper over Open Standaarden geschreven
> (<reclame> http://lumumba.luc.ac.be/wim/OpenStandards.pdf </reclame>), het is
> in het Nederlands en nog niet compleet foutloos, maar ik zou zeer vereerd zijn
> om jullie mening erover te krijgen. Binnenkort zal ik trouwens aan een
> vertaling in het Engels beginnen.
>
> Via deze paper heeft Wim Stubbe me gewezen op het bestaan van
> [...]

Wauw, het is de eerste tekst die ik zo uitgebreid gezien heb over open
standaarden in het algemeen, vind het globaal goed, toch volgende
opmerkingen ('k heb het wel maar skimmend scannend gelezen, ik heb
namelijk ook nog examens ;), maar tis alvast interessanter dan hetgeen
ik moet leren :D):

- pdf is wel een open standaard: zie
http://partners.adobe.com/asn/developer/acrosdk/docs.html en zie ook het
tijdschrijft C't van deze maand: http://www.ct.nl

- ik denk niet dat linux onder de naam "open standaard" valt, het is
immers een besturingssysteem. Windows kan bv. makkelijk gebruikt worden,
waarbij alle open standaarden gerespecteerd worden

- ik ben het niet zeker, maar ik denk dat jpg niet volledig open is.
Jpeg2000 wel (denk ik) alsook png.

- embrace&enhance -> embrace&extend Het is immers niet zo als je iets
uitbreidt dat het daarom beter is.

Sorry dat ik zo kortaf antwoord, maar zoals ik al zei, 'k heb nog
examens :'-(

met vriendelijke groeten
Mattias Campe