[openstandaarden] Lijst met formaten online

Bram Vandoren bram at bram.be
Mon May 6 16:46:48 CEST 2002

Quoting Mattias Campe <mattias.campe at rug.ac.be>:

> Dat vroeg ik me ook af, maar blijkbaar (alhoewel het kan zijn dat ik
> erover gelezen heb) is hier nog geen antwoord opgeweest op de vraag "Is
> jpg2000 écht volleeedig open, gratis te gebruiken, implementeren,..."

Ik heb wat ge-googled en bij de makers van jpeg beweren ze dat jpeg-2000 part 1
vrij van patenten is. Er rusten wel een paar patenten op maar de houders hebben
er volledig afstand van gedaan. Er zijn een hele reeks bronnnen die niet zo
zeker zijn of dat echt zo is. Ik zou wachten om een echt standpunt hieromtrend
in te nemen tot dat het formaat echt gereleased is.

> Ik vroeg me ook af of jpg2000 een volledige vervanging kan bieden voor
> de gepatenteerde gifs. Zo zijn bv. de geanimeerde gifs heel begeerd,
> maar voorlopig ben ik wel nog geen open formaat alternatief tegengekomen

Wel Flash kan een vervanger zijn voor animated gif. Persoonlijk heb ik niets
tegen Flash op voorwaarde dat de niet-flashers (even efficient !) toegang hebben
tot alle informatie. Correct gebruik van open standaarden moeten we, denk ik,
ook promoten. De navigatie of de hele site in Flash maken is niet toelaatbaar
maar bv een animatie moet kunnen.

SVG is misschien ook een alternatief voor animated gif maar daarover zou ik
eerst wat meer moeten opzoeken.

Bram.