[openstandaarden] hotmail continued

Wouter Verhelst wouter at debian.org
Fri May 24 12:54:49 CEST 2002

On Fri, 24 May 2002, Philip Paeps wrote:

> Soms...  Default sturen ze hun mail in (*gasp*) HTML...  RFC(2)822 (822 is
> obsolete sinds 04-2001, dacht ik) zegt geloof ik niets specifiek over
> HTML-mail, maar de netiquette (RFC-1855) heeft het wel over mails 'plat'
> houden en geen 'formatting' te gebruiken...

Klopt. Maar RFC1855 definiëert geen enkele standaard, alleen
"guidelines". Om maar te zeggen: netiquette is mooi, maar als jij met je
vriend afspreekt dat je liever in HTML mails stuurt, dan heeft de
netiquette -en wij zeker; netiquette ligt *helemaal* buiten ons domein-
daar geen barst over te zeggen.

Zo lang die "HTML" ook daadwerkelijk HTML is, that is.

> Zo denk ik er ook over.  Maar het feit dat Hotmail default HTML-mail stuurt
> kan ik niet echt appreciëren.  Mail is - en blijft - een plain text medium.

Tja. Zo denken jij en ik er over. Maar ik kan me indenken dat er mensen
zijn die liever opmaak gebruiken in hun mails. Dan nog liever mails met
HTML dan mails met één of ander gesloten formaat om de opmaak te doen...

RFC 822 en RFC 2822 (822 is nog steeds de "officiële" standaard die in
STD1 staat) definiëren alleen wat het formaat van een mail is; meer
bepaald wat verstaan wordt onder headers, wat verstaan wordt onder body,
en hoe de headers opgemaakt moeten worden. Het zegt *absoluut* niks over
hoe de body moet opgemaakt worden.

één ding wat ik wél nog wil vernoemen: volgens RFC 822 of RFC 821 (ben
niet zeker welke van de twee; 821 gaat over SMTP) is het zo dat "_" geen
geldig karakter is in email-adressen. Dus
jefke_you_are_the_best at hotmail.com is eigenlijk *geen* geldig
e-mailadres. Toch accepteert hotmail dat; meer nog, het wordt voorgesteld
als alternatief als jefke.you.are.the.best at hotmail.com niet beschikbaar
is. Of zo.

--
wouter dot verhelst at advalvas dot be