[openstandaarden] voor persarchieven

Jan Claeys openstandaarden at janc.cjb.net
Sun Nov 24 18:37:23 CET 2002

At 2002-11-24 00:49, you wrote:
>Goed dan een ander argument.
>Patenten zijn een "relic" uit het industriele tijdperk. De bedoeling hievan was
>om zeker te maken dat een uitvinding zoveel mogelijk mensen zou bereiken en dus
>ten goede komt van ons allemaal.
>Tegenwoordig is dit omgekeerd. Men behoud door patenten een monopolie op iets.
>Niet meer met de bedoeling de mensheid vooruit te helpen maar om strategien uit
>te voeren. Ik denk maar aan de geneesmiddellen. Waar aids remmers nauwlijks de
>ontwikkelingslanden bereiken.

Het was vooral ook de bedoeling dat de mensen die de moeite deden om
onderzoek te doen, en dus voor "vooruitgang" te zorgen, daarvoor beloond
werden.  Anders zou uiteraard niemand nog onderzoek doen...  ;-)
Het probleem is dat zoiets vroeger al vaak 10, 20, 30 jaar duurde om terug
te verdienen, terwijl dat, zeker in 't geval van software, misschien maar
een jaar meer duurt.  De termijnen van de patenten zijn echter niet of
onvoldoende aangepast aan de realiteit binnen een bepaalde sector.

>Denk niet dat ik niet vindt dat een uitvinder geen verloning voor zijn ideeën
>mag krijgen. Maar daar moeten toch andere manieren voor te bedenken zijn dan
>patenten. Patenten verstoren vrije software en open standaarden en
>ontwikkeling.

Je zou de overheid dergelijk onderzoek kunnen laten betalen, dat gebeurt
eigenlijk nu al vaak, maar meestal gaan de bedrijven uiteindelijk toch
met de resultaten en patenten lopen...

Ipv over open standaarden zouden we misschien beter over vrije (open)
standaarden spreken?  (Dit valt me plots in, het staat een beetje
verloren hier ;-)
Bij een vrije (open) standaard zouden dan alle patent-rechten op voorhand
"gecleared" moeten worden, waardoor gratis implementaties mogelijk worden.
Dat kan eventueel (mee) gebeuren door de overheid, die zo maatschappelijk
nuttig onderzoek kan honoreren.

>Het verschil met traktoren is dat het nog altijd veel meer energie kost om te
>produceren dan het kost om software te schrijven en kopieren.

Klopt, en er worden veel minder traktoren verkocht dan software-pakketten,
juist daarom duurt het ook veel langer om het geld voor het (zo al duurdere)
onderzoek terug te verdienen.

Als je het bovenstaande combineert met de stortvloed van onzinnige (en
eigenlijk onwettige) patenten die de patent-bureaus om allerlei redenen
(winstbejag, tijdsdruk, etc.) aanvaarden, lijkt het me duidelijk dat de
overheden beter eerst een degelijk beleid terzake zouden uitwerken (liefst
binnen een internationale organisatie, desnoods enkel op Europees of
Benelux niveau).

Conclusie: wat nu gebeurt is een vierkant draaiende (des)organisatie nog
meer werk geven, en dat kan de enkel uitlopen op een ramp.

--
Jan Claeys

"Be strict when sending and tolerant when receiving."
RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9