[openstandaarden] nieuwe federale portaalsite belgium.be: probleem mozilla/linux

Kristoff Bonne kristoff.bonne at compaqnet.be
Wed Nov 27 16:31:34 CET 2002

Gegroet,

On Wed, 27 Nov 2002, Wouter Verhelst wrote:
> Niet akkoord.

> Het is -met CSS en 'gewone' HTML- perfect mogelijk om één site te maken
> die zowel onder Mozilla/Linux als Internet Explorer/Windows als
> Opera/Mac als whatever je nog weet te verzinnen op een degelijke manier
> te bekijken is. Het feit dat deze site er onder één browser wél, en
> onder een andere niét goed uitziet, bewijst dat men gewoon geen moeite
> gedaan heeft.
Wel; een 'snelle' test bij mij kwam tot de conclussie dat hij (bv.) met
mozilla 1.1 voor linux NIET werkt; maar mozilla 1.0.1 op MacOS9 WEL.

Het kan me dus mogelijk een probleem lijken met die implementatie met
mozilla. (Misschien kunnen mensen met andere versies van mozilla of met
andere browsers (galeon, NS, IE, Opera) eens proberen om te zien als het
probleem beperkt is tot die ene versie van mozilla om meer 'structureel'
is).

> Vooral als je dan nog kijkt naar de 'link voor blinden &
> gezichtsgestoorden'. Effe de accessibility-recommendation van het W3C
> lezen maakt dat compleet overbodig.
Wel; het toont toch aan dat 'toegang voor blinden' hun ook interesseert.
Zij zijn (m.i.) de eerste 'grote' site waar dat dat explicitiet vermeld
is. Dit is mogelijk interessant als 'referentie' voor andere sites. Dan
kan men niet enkel verwijzen naar een document van één of andere
(voor de meeste mensen onbekende) VZW; maar ook naar 'de officiele
website van de federale overheid'.
Voor veel instellingen (zeker openbare instellingen) is dat waarschijnlijk
dan alle dossiers die wij allemaal samen kunnen neerpennen. ;-)

Cheerio! Kr. Bonne.