[openstandaarden] pdf en blinden (+ sponsoring via DWTC)

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Tue Oct 8 19:01:16 CEST 2002

On Tue, 8 Oct 2002 yves at connected.be wrote:

> Volgens mij mag je in een standaard niet letten op implementaties maar
> naar de formaten zelf. Het is niet omdat er geen goed pdf-naar-braille
> programma bestaat, dat PDF daarom slecht is...

Akkoord.

Maar het oorspronkelijke probleem is natuurlijk ook terecht geopperd:
blinden kunnen op dit ogenblik moeilijk met PDF overweg.

Dit brengt mij tot een topic dat enige tijd geleden op dit forum
aangekaart werd: er _is_ sponsoring mogelijk voor VZWs zoals
OpenStandaarden.be. Ik kom net terug van de informatie-sessie van de
DWTC (<http://www.dwtc.be/belspo/home/port_nl.stm>).
Die heeft 8,30 Miljoen Euro ter beschikking voor projecten die de
openbare diensten en non-profit gebruikersgroepen helpen met
geintegreerde ICT-tools (looptijd: 2003-2006). Er is _expliciet_ gezegd
dat open standaarden, interoperabiliteit en open source _grote_
pluspunten zijn!

Deadline: 19 december. Een groep van een stuk of 4 partners is nodig,
waaronder minstens 1 organisatie van gebruikers uit de doelgroepen.
Blinden zijn zo'n doelgroep.  Een VZW zoals OpenStandaarden.be kan
aanspraak maken op zo'n project, met een richtbudget van 500.000-600.000
Euro! (Te verdelen onder alle partners.)

Misschien een brainstorming waard?

Herman
--
  K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
<http://people.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480