[openstandaarden] pdf en blinden

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Tue Oct 8 23:21:16 CEST 2002

On Tue, 8 Oct 2002, Kurt Roeckx wrote:

> Waarom wordt PDF eigenlijk aangeraden?  Kun je PDF een open
> standaard noemen als het een of meerderen patenten heeft?

Welke patenten? Adobe geeft toch de vrijheid om de specs te gebruiken
zonder zijn (eventuele) patenten op te leggen...

> Waarom is er eigenlijk zo weinig software beschikbaar dat PDF kan
> lezen/schrijven?  Onder windows zijn de enige programma's dat
> beschikbaar zijn Adobe acrobat en ghostscript.  En dat laatste
> kent waarschijnlijk de meeste windows gebruikers niet.

1. Het is de bewuste politiek van MS om PDF dood te zwijgen in alle
   talen, juist omdat het een perfect formaat is om teksten te verspreiden,
   op een platform-onafhankelijke manier.

2. Waarom heb je aan twee mogelijkheden niet genoeg? En je kan ook onder
   Windows PDF aanmaken met pdflatex of Context. Of met een aantal
   tekenprogramma's zoals Dia of xfig. Enz.

Herman

--
  K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
<http://people.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480