[openstandaarden] Fwd: linux + open standaarden, aanspreekpunt Agalev

Wim Stubbe wim at alienservices.dyndns.org
Sun Oct 13 14:44:44 CEST 2002

Hallo allemaal.

Ik ben helaas niet klaar geraakt met de werkgroepen. Een klad is al klaar dus
lang zal het niet meer duren.

Ondertussen heb ik ander nieuws. Op de bus voor de bomspotting aktie in Kleine
Brogel ben ik een paar mensen tegen gekomen van AGALEV die de mogelijkheid
van vrije software en open standaarden momenteel bestuderen. Ik heb hen
gewezen op het initiatief (weliswaar nog maar in beginfase) van Open
Standaarden.

Zij zijn bereid rekening houden met onze mening. Een ideale kans om dus aan
wat lobbywerk te doen. Dat houdt wel in dat de werkgroepen dus heel dringend
opgestart moeten worden met een duidelijke taakomschrijving. Voor de linux
kant stel ik voor dat de LUGS hier als aanspreekpunt kunnen dienen. In eerste
instantie dacht ik aan de LUGWV omdat die redelijk aktief is en gevestigd is
in Brugge (waar de initiatiefnemers van AGALEV ook wonen).

Om niet stil te vallen stel ik het volgende voor:

1 Uitwerken voorstel werkgroepen (bijna klaar) en zo vlug mogelijk de meest
essentiele werkgroepen opstarten. De rest kan later opgestart worden
naargelang behoefte en beschikbare mankrachten.

2 Bepalen gebruik dossiersysteem: Er is al een mogelijke manier van werken
bestudeerd die bruikbaar is. Dit moet wel nog door het bestuur bekeken worden
ter goedkeuring.

3 Als punt 1 en 2 klaar zijn dan stel ik voor zo vlug mogelijk werk te maken
van wat onze strategie zal zijn om aan lobbywerk te kunnen doen. We hebben 2
aanspreekpunten binnen de politieke partijen. Via Onno kunnen de SPA
aanspreken, hetzij de parlementsleden rechtstreeks of onrechtstreeks via
Onno. Joost Cammaerts is ons potentieel aanspreekpunt binnen AGALEV.

Uit voorgaande blijkt dat er wel degelijk voldoende kansen zijn voor OSB om
naar buiten te treden. Alleen moeten we dan ook degelijk voorbereid zijn. Mag
ik dan ook oproepen om het begonnen initiatief degelijk en _gestaag_ (bleh,
klinkt ouderwets)  verder te werken aan de oprichting en werking van de VZW?
Het lijkt er wat op dat nu enkele aktieven wat minder tijd hebben de rest een
eerder afwachtende houding neemt. Vergeet niet, dit is een gezamenlijk
project. Iedere bijdrage, hoe klein ook, helpt ons vooruit.

In bijlage een email van Joost Cammaert naar aanleiding van ons gesprek in de
bus.

mvg,

Wim Stubbe