[openstandaarden] FSF fout? (off topic)

Kristoff Bonne kristoff.bonne at compaqnet.be
Sat Oct 19 00:04:38 CEST 2002

Gegroet,

On Fri, 18 Oct 2002, Tijl Vercaemer wrote:
> [...]
> ging het er over dat men de EU nogal drastisch hervormt.  Het vetorecht
> valt weg, en in de Europese commisie zullen de kleine lidstaten via een
> beurtrollen systeem zetelen. (Belgie zou er dan bijvoorbeeld een half jaar
> in zitten, en dan een half jaar moeten ruilen met bijvoorbeeld Luxemburg.)
> Als ik dit link aan wat de FSF schrijft, denk ik dat zij vrezen dat men
> in die Europese commisie een voorstel rond software patenten goedkeurt,
> terwijl een aantal landen daar niet vertegenwoordigd waren, maar uiteraard
> wel aan die software-patent richtlijnen gebonden zijn.
ALS er een regeling komt inzake software-patenten, copyrights e.d.; dan
zal het wel in het Europees Parlement zijn; of in (zoals de meeste
Europese richtlijnen) in samenspraak tussen de commisie en het parlement.

Democratische controle van een organisatie gebeurd in het parlement; en
dat geldt ook op Europees vlak.

Het systeem dat elk Europees land een eigen 'commisarie' moet hebben zou
te vergelijken zijn je de minister-portefeuilles in Belgie zou verdelen
eerst op basis van provincie en dan de andere op eventueel andere
eigenschappen van de ministers.

> Los daarvan is het natuurlijk weinig democratisch om, als de uitslag van
> een referendum niet die is die men wil, gewoon nog eens opnieuw datzelfde
> referendum te organiseren.  Dan hou je er beter gewoon geen. (maar dit is
> helemaal off-topic)
Ik snap eigenlijk niet dat iedereen schijnt te denken dat -als je twee
maal 'verslagen' bent in een referendum- dat je dan zomaar dood-leuk maar
een derde, vierde, vijfde, ... keer gaat proberen "tot de kiezer het juist
heeft".
Als je dat doet; dan mag je na de volgende nationale inpakken. De kiezer
'pikt' dat niet.

> Tijl
Cheerio! Kr. Bonne.