[openstandaarden] helix (open-source real-player en servers).

Kristoff Bonne kristoff.bonne at compaqnet.be
Tue Oct 29 21:29:31 CET 2002

Gegroet,

Ik vermoed dat de meeste mensen dit ook wel via een andere manier zullen
gehoord hebben; maar vandaag heeft "real"  de broncode vrij gegeven van
hun nieuwe open-source versie van hun player en streamer.

Zie deze URL:
http://www.helixcommunity.org/

Voor zover ik kunnen uitmaken heb; is het een beetje het model van
mozilla; men een aantal kleine 'nuances'.
Zou zijn de codecs van real niet compleet vrijgegeven in source-vorm; maar
wordt die bijgeleverd via 'binary'. Dit heeft blijkbaar te maken patenten
op bepaalde technologieen in de codecs; waar real geen eigenaar van is.

Maar blijkbaar is wel de mogelijkheid voorzien voor mensen die die
libraries willen porteren naar 'speciale' platformen; via bepaalde
'non-disclosure agreements'.

Maar helix heeft blijkbaar wel de mogelijkheid om bepaalde andere codecs
te gebruiken (zoals mp3 en vorbis).

Nu; indien dit project er goed doorkomt; dan zou dit zeker geen slechte
zaak zijn; omdat het zo bepaalde beperkingen van de 'shoutcaster' kan
opvangen (o.a. UDP-streaming en multicast streaming); en het zou een goede
manier zijn om vorbis/ogg te ondersteunen (indien het standaard deel gaat
uitmaken van het helix-project); want 'real' is toch zeker een firma met
een grote naam).

Iemand nog andere ideeen hierover?

Wat mij nog niet duidelijk is; is in hoever hun 'open' licentie
'compatibel' is met de definitie van 'open source' van de OSF.

Cheerio! Kr. Bonne.