[openstandaarden] dieplinken [RE: evaluatie tekst aan de VRT - ter goedkeuring of aanvulling.]

Tijl Vercaemer Skender at VrijZijn.be
Tue Sep 10 17:17:47 CEST 2002

On Tue, 10 Sep 2002, Onno Timmerman wrote:

> Ps. Heeft er iemand zicht op auteursrechten en deeplinken. Deze wet wordt
> namelijk veranderd in november (naar EU richtlijnen). Misschien dat er een
> paar zaken kunnen aan toegevoegd.

Ik weet dat de auteursrechten vereniging voor de schrijvende pers een
tijdje geleden een campagne heeft gevoerd waarin ze beweerden dat
dieplinken niet mocht.  Ik heb hen toen gemaild en gevraagd waar ze dat
vandaan haalden, en of ze dan google een proces zouden aandoen wegens
dieplinken en het opslaan van teksten in hun databank.
Ik verwees in m'n mail ook naar kranten.com die een rechtzaak gewonnen
hadden waarin de rechter duidelijk stelde dat dieplinke mag (in
Nederland).

In hun antwoord zeiden ze dat dieplinken in Frankrijk tijdens rechtzaken
verboden was en dat ook de belgische wet dit niet toestond.  Toen ik hen
mailde om naar de concrete wetteksten hierover te vragen kreeg ik geen
antwoord meer.

Op Google zijn ze niet verder in gegaan.  (Google valt waarschijnlijk ook
niet onder de Belgische wet)

Maar is dit in OpenStandaarden wel "on topic"?

Tijl

--
  One cannot make an omelette without breaking eggs -- but it is amazing
      how many eggs one can break without making a decent omelette.

 .: Tijl Vercaemer - email Skender at VrijZijn.be - jabber tijl at jabber.org :.