[openstandaarden] Sun & Staroffice .

Jan Claeys openstandaarden at janc.cjb.net
Thu Sep 19 20:47:07 CEST 2002

At 2002-09-19 15:52, you wrote:

>maar uiteindelijk moet je hier dezelfde kritiek toepassen hoor, waar
>staat de specificatie? En is die open, en hoe lang bestaat die al...

Die bestaat al een hele tijd.
RTF is ongeveer even open als PDF; de specificaties van oudere versies
vind je op meerdere plaatsen op internet, de meest recente bij MS.

>En wat blijkt. RTF spec's zijn nogal 'los' en verschillende mensen
>hebben telkens een iets andere interpretatie gemaakt (microsoft heeft
>zelf door verschillende versies verschillende RTF formaten gehad en ze
>allemaal gewoon RTF genoemd... niet RTF 1 RTF 2 etc.).

De specificaties zijn niet echt "los" AFAIK.
Er zijn idd. verschillende versies van RTF maar programma's die nieuwere
versies niet kennen, kunnen de bestanden wel nog lezen, zij het met
verlies van de niet-gekende toevoegingen.  De tekst kan echter normaal
altijd wel eruitgehaald worden.  Zo ga je misschien de info verliezen dat
een bepaald stuk tekst een automatische inhoudstafel is, maar niet de
inhoud & opmaak ervan.

NB: ik ben ook niet zo'n voorstander van RTF, maar het is met voorsprong
het beste (zoniet het enige) wat er momenteel beschikbaar is...

--
Jan Claeys

"Be strict when sending and tolerant when receiving."
RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9