[openstandaarden] vrtnieuws.net incompatibiliteiten

Stefan Goethals stefan at zipkid.com
Tue Apr 15 14:54:28 CEST 2003

Geachte,

Vandaag lanceerden jullie de vrtnieuws.net website op http://vrtnieuws.net .
Deze website heeft tot uitstekend doel informatie te verstrekken.
Voor de mensen die de site ook volledig kunnen bezoeken lijkt mij dat
dit doel ook relatief goed bereikt is.

Het probleem zit echter, zoals jammer genoeg al te vaak voorkomt, in de
toegankelijkheid van de site.

Bij het eerste bekijken van de site kreeg ik de tekst versie van de site
met de melding :
"Uw computer voldoet niet aan de huidige vereisten om video- en
audiofragmenten te kunnen afspelen. U kunt wel de tekstversie van onze
berichtgeving raadplegen."

Daaronder vond ik een link om verder te gaan.
Deze versie van de site werkt perfect in mijn Browser, Mozilla 1.3.
Wat mij echter uitermate verbaasde is dat deze tekst-only versie in een
tekst-gebaseerde browser _onmogelijk_ te bezoeken is wegens de "simple
speed test" die de boel blokkeert....
Daarmee ontzeggen jullie deze informatiebron alvast aan blinden!

bij de opties vond ik toch de mogelijkheid om de multimedia inhoud te
zien te krijgen. Ik activeerde deze optie en ondanks dat mijn browser
volgens jullie test gefaald was voor deze mogelijkheden zag ik toch al
de beelden en achtergronden te zien.... Blijkbaar is de test dus niet
zeer betrouwbaar...

Vervolgens vond ik via de opties "Kiezen" en "Vroeger" enkele links om
video's af te spelen. Daar klikte ik op de link "verkiezingen anno 1900".
Daarop verscheen de melding "De oude mediaplayer wordt nagekeken en
eventueel bijgewerkt, even geduld...". Ten eerste beslis ik zelf wanneer
de versie van mijn mediaspeler bijgewerkt word en ten tweede gebeurt
hier verder niets. Na het bekijken van de code zag ik dat de video ook
nog aangeboden wordt in een proprietair en gesloten formaat van
Microsoft, namelijk ".wmv" . Ondanks dit kon ik, na het downloaden van
deze clip, deze probleemloos afspelen met mijn "niet-bijgewerkte"
mediaspeler.

Na dit alles heb ik de grafische versie van de startpagina onderworpen
aan de "MarkUp Validation Service" op http://validator.w3.org/ . Daaruit
bleek alvast dat het Document-type niet vermeld staat in de pagina's
waardoor deze dus niet valideerbaar is.

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fvrtnieuws.net%2Fnieuwsnet_master%2Fdefault2%2Fhoofdpunten%2Fhoofdpunten_overzicht%2Findex.html

Al deze problemen zouden zeer snel met enkele kleine en pijnloze
ingrepen kunnen verholpen worden. Hopelijk overweegt u deze site die een
uitstekend potentieel heeft bereikbaar te maken voor ALLE mensen, niet
enkel deze met een bepaald operating systeem en een soort browser en een
type mediaspeler.

Met vriendelijke groeten,

Stefan Goethals.

--
#  Stefan - ZipKid - Goethals - http://zipkid.com - stefan at zipkid.com  #
# Linux User Group West Vlaanderen  # Vereniging voor Open Standaarden #