[openstandaarden] Enkel Windows en mac?

Tijl Vercaemer Skender at VrijZijn.be
Tue Apr 15 15:01:17 CEST 2003

Beste,

Als ik vrtnieuw.net bezoek wordt ik begroet met de boodschap dat enkel
Internet explorer en Windows Media ondersteunt worden, maar binnenkort ook
QuickTime.
Als ik dan verder surf, en de tekst modus verlaat lijkt alles wel te werken.
Ik surf met konqueror onder Linux, en ik heb nergens gemerkt dat er iets niet
zou werken.
Maar ik vind het jammer dat de VRT zo weinig gebruikt maakt van open
bestandsformaten en standaarden.  Op vrt.be wordt er wel veel gesproken over
standaarden, maar in de praktijk lijkt daar weinig van in huis te komen.

Waarom gebruik je voor audio-streams geen ogg of mp3 zoals bijvoorbeeld de
RTBF?  Waarom video niet in mpeg of xvid?  Of waarom geen Real?  De formaten
van Real zijn sinds kort open via het Helix project.

Zolang je je toevlucht zoekt tot gesloten commerciële formaten, verplicht je
de gebruiker tot de aankoop van software die ze anders misschien niet nodig
hadden.  Dat Windows Media gratis zou zijn is trouwens een misvatting: het
gaat om een upgrade voor Windows, en Windows is zeker niet gratis.

De enige goede optie zijn open formaten. Alleen zo kan de gebruiker zelf
kiezen welke software hij wil. Het kan niet dat een overheidsdienst zoals de
VRT een software bedrijf helpt zijn monopolie te verstevigen.  De RTBF toont
dat het anders kan, volg hun goede voorbeeld!

Los daarvan: vrtnieuws.net ziet er best wel goed uit.  Deze webstek zal ik in
het vervolg zeker blijven bezoeken.  Het werd hoog tijd dat er een dergelijk
goed alternatief kwam voor het oubollige teletekst.

vriendelijke groeten,
Tijl Vercaemer
--
Tijl Vercaemer