[openstandaarden] vrtnieuws.net incompatibiliteiten

Dirk Feytons TaXaN at kotnet.org
Thu Apr 17 15:32:01 CEST 2003

Mark Van den Borre wrote:

> De Katholieke Hogeschool Leuven, dep. Rega, is _op dat gebied_ (!) een
> voorbeeld van hoe het wel moet:
>
> W3C-compliance tot het iedereen de strot uitkomt.
>
> Een paar standaarden-enthousiaste docenten:
>
> Jan Van Hee en Gunther Fleerackers, docenten webdesign
> Gerben Dierick, systeembeheerder - docent

Ik behaal dit jaar (normaal gezien) mijn aggregaat informatica en één van
de personen van wie ik vakdidactiek informatica heb gehad, geeft zelf les
in de regentaatopleiding informatica aan de KHLeuven (Naamsesteenweg). Hij
geeft een vak over de maatschappelijke en ethische vraagstukken bij
informatica en hij heeft er ook een boek over geschreven
(http://www.khleuven.be/publicaties/elfdegebod/). Ik heb hem enkele
opmerkingen bezorgd over zijn onderwijsbijlage waaronder het belang van
open standaarden en het bestaan van OpenStandaarden.be. Bij zijn volgende
update van de onderwijsbijlage in augustus ging hij zeker mijn opmerkingen
erin verwerken.

Het onderwijs is zeker en vast een belangrijke plaats waar het belang en
nut van open standaarden moet benadrukt worden. Helaas is het juist een
sector waar nog veel werk voor de boeg is. Als OpenStandaarden.be wat
verder op poten staat, wil mij daar wel wat voor engageren. We hebben
blijkbaar toch al enkele contacten in de onderwijswereld.

(Triestige) anekdote: enkele van mijn docenten zitten ook in
leerplancommissies e.d. Laatst hebben ze op het nippertje kunnen vermijden
dat elke vorm van algoritmiek en gestructureerd probleemoplossen (Isolab,
Logo, Pascal, ...) gewoonweg geschrapt werd van het curriculum voor het
secundair onderwijs. Voor de beleidsmakers geldt "informatica =
computergebruik". Ze hechten in informaticavakken meer belang aan het
leren werken met Word en Excel dan aan 'echte' informatica. Daarmee wil ik
niet zeggen dat leren werken met Word en Excel niet mag, ik wil zeggen dat
het niet het centrale thema in een vak 'informatica' hoort te zijn.
Bijkomend probleem: de bestaande handboeken over informatica zijn niet van
bijster goede kwaliteit (vanuit didactisch oogpunt). Ze leren eerder puur
gebruik aan ('druk op dat knopje om dit te krijgen') in plaats van
concepten. LaTeX zou bijvoorbeeld vanuit didactisch oogpunt interessanter
zijn om tekstverwerking aan te leren maar verkoop dat eens aan
leerplancommissies en vakwerkgroepen.

Enfin, we hebben er in de seminaries al redelijk wat over gediscussieerd.
Als ik via OpenStandaarden.be mijn steentje kan bijdragen aan het
verbeteren van het onderwijsbeleid op het vlak van informatica zal ik al
zeer tevreden zijn.

--
Dirk

(PGP keyID: 0x448BC5DD - http://www.gnupg.org - http://www.pgp.com)

.oO° The difference between theory and practice is greater in practice
than it is in theory. °Oo.