[openstandaarden] kanaal Z en softwarepatenten

Peter Vandenabeele peter.vandenabeele at mind.be
Sat Aug 16 14:19:42 CEST 2003

On Fri, Aug 15, 2003 at 07:46:36PM +0200, Dieter Van Uytvanck wrote:

> Eerst en vooral: sorry als dit nogal achterbaks overkwam. Het was een
> nogal impulsieve reactie toen ik het item zag en ik ging je er nog
> persoonlijk over mailen.

Don't worry :-)

> Over de gevolgen voor Vrije Software zijn we het duidelijk eens.

ack. Ik had als voorbereiding op het interview bedacht om het in 3 groepen
op te delen:
- grote, established, firma's hebben er zeker voordeel bij om hun
  marktpositie af te schermen van nieuwkomers (met als fictieve voorbeeld
  voor mezelf dat als IBM in de jaren '80 patenten (en niet alleen Copyright)
  had gehad op een OS voor een PC, Microsoft waarschijnlijk door IBM kapot
  was gemaakt met patenten in plaats van de concurrentie met IBM DOS en
  OS/2 te kunnen aangaan.
- kleine start-ups is het een dubbeltje op zijn kant. Op het eerste
  zicht lijkt het voordelig om key technologie af te schermen, maar
  het kan ook heel hinderlijk worden later in het business proces
  (maar met de huidige wetgeving staan die start-ups zwakker zonder
  eigen patenten dan met, want zonder patenten hebben ze alleen de
  nadelen van het systeem, zonder de eventuele voordelen van eigen
  patenten te plukken, dus ze worden verplicht mee te lopen in de
  tredmolen).
- voor individuen en Vrije Software als een soort basisrecht om je
  eigen werk vrij (en gratis) ter beschikking te stellen van de
  maatschappij is het saldo zonder twijfel negatief.

  In deze patent discussie wordt het woord "gratis" dus wel heel
  belangrijk bij Vrije Software. Juist door dit "gratis" effect is
  er geen partij die automatisch (zonder vrijblijvende solidariteit),
  een voldoende groot financieel eigenbelang heeft (en er ook genoeg
  aan verdient) om ook zelf patenten aan te vragen of uit princiepe
  patenten de verdediging op zich te nemen tegen alle aanvallen op
  Vrije Software m.b.v patenten. Er zijn nu wel initiatieven, waar
  bijv. IBM in de tegenaanval gaat tegen SCO, en Redhat een oorlogskas
  opzet voor eventuele slachtoffers van SCO (wat nu wel geen patent-
  zaak is, maar eerder een claim rond contractbreuk en overtreding
  van het Copyright), maar als legale patentzaken wijdverbreid worden,
  wordt dit moeilijk.

  Ik heb lang geleden op bepaalde internationale discussielijsten
  over SW patenten al gesuggereerd om een wereldwijd collectief systeem
  met fondsen voor verdediging tegen patent cases op te zetten (een
  "patentverzekering voor Free SW firma's", met toen zelfs het extreme
  idee dat die .org ook zelf massaal patenten moet aanvragen op alle
  nieuwe geode ideeen die eerst in Free SW worden "uitgevonden" en
  dan alle grote jongens daarmee ook op de knieen krijgen dat ze
  cross-lincensing moeten accepteren en zelfs een stukje moeten
  betalen om de werking van die .org te financieren om bijv.
  bescherming tegen extortionists te betalen; maar dat waren toen
  wel heel verregaande ideeen, waar de meerderheid eerder vond dat
  zo'n .org alleen maar defensief mocht optreden (daar geloof ik dus
  persoonlijk niet in; je moet het systeem zo ver als wettelijk mogelijk
  gebruiken (ook offensief), want anders zullen anderen dat wel doen
  en je later met je rug tegen de muur plaatsen).

> Ik heb dit inderdaad nog gehoord. Maar ik vraag me wel af of het niets
> anders is dan wat gebakken lucht, al die softwarepatenten van
> start-ups en spin-offs. Zeker in Europa, waar ze tot nu toe letterlijk
> niets waard zijn (want niemand durft ze af te dwingen).

Ik had het hier eigenlijk over patenten in het algemeen. Voor SW patenten
wordt de klassieke uitleg gegeven dat het veiliger is ze toch maar aan
te vragen omdat het "waarschijnlijk" toch wel tot op zekere hoogte
"geregulariseerd" zal worden door de nieuwe Europese richtlijn.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik in princiepe niet tegen die
"regularisatie/harmonisatie" ben. Globaal gezien zijn de nadelen
groter dan de potentiele voordelen (en die voordelen zijn ook
nog niet echt aangetoond).

> Ik heb het dan natuurlijk wel over softwarepatenten, over andere
> patenten weet ik niet genoeg af. Ik neem aan dat ze daar wel nut
> hebben.

Zeker voor grote firma's (om status-quo en marktpositie te houden).
Voor kleine firma's zijn ze ook nodig als er een omgeving is die
patenten toelaat (omdat ze anders naief zonder verdediging staan tegen
andere partijen met patenten). Voor software is het zo complex dat
de kost van aanvragen, onderzoek, administratie en legale verdediging
hoger wordt dan de kost/waarde vna de software zelf, zeker als die
dan nog de extreme vorm van "reuse" heeft die GPL eigenlijk wel is.

> Het is hier (openstandaarden) al eerder ter sprake gekomen, en het zit
> ook in de FAQ op www.softwarepatenten.tk : investeerders kicken
> blijkbaar op patenten. Volgens mij niet terecht, getuige uitspraken
> als "ons bedrijf is enkel opgekocht omwille van de softwarepatenten,
> de rest was de moeite niet" (Artikel Trends, zie softwarepatenten.tk).
>
> De hele patenten-hype kadert perfect in de dotcom-gekte: één gouden ei
> en je bent binnen. Dat een idee niet genoeg is om een kwalitatief
> product op de markt te brengen, daar gaan veel investeerders blijkbaar
> [...]

Niet waar. Investeerders kijken vooral naar de "execution", naar het
team dat de zaak zal trekken. Investeerders krijgen iedere dag wel
10 plannen binnen van iemand die de nieuwste wireless gadget met
alles-erop-en-eraan "uitgevonden" heeft. Maar wie heeft het inzicht
om het hele systeem, netwerk, partnerships, marketing op te zetten?
Maar daarnaast moet er voor investeerders ook een stukje unieke
technologie inzitten en dat willen ze heel graag met patenten
beschermd zien en vermits tegenwoordig meer en meer van de
functionaliteit in SW zit, komt er dus meer druk om ook dat soort
patenten te "harmomiseren". Maar het lijkt mij redelijk ondoenlijk
door de enorme complexiteit die heel makkelijk clashes zal
veroorzaken en dus meer kosten voor legal stuff dan voor de
eigenlijke ontwikkeling. Dit gaat weer leiden tot een soort
consolidatie waar alleen enkele grote goed gefinancierdere spelers
deze kosten kunnen trekken en de kleinere initiatieven, a fortiori
de Free SW movement, niet de financiele middelen tegenover kan
zetten (laat staan dat ze akkoord zou kunnen gaan met het concept
van patenten als beschermingsmiddel).

> [...]
> virtueel kapitaal in de vorm van softwarepatenten, en niemand weet of
> ze wel iets waard zijn.
>
> En dan zijn er nog de echte kosten: het gemiddelde proces ivm
> softwarepatenten kost 100.000 euro/overtreding. Dat lijkt me nu toch
> geen bedrag dat een start-up gemakkelijk kan ophoesten om zijn
> patentrechten te laten gelden. En dan hebben we het nog niet over de
> kost om een swpat aan te vragen: gemiddeld 30.000 euro/stuk, voor 10
> jaar en zonder vertalingen. (Adocaten beweren dat je minimum 5
> patenten moet hebben voor je iets kan beginnen in the real world.)

de typische bedragen die genoemd worden in investeringsdossiers van
"serieuse" start-ups zijn toch wel 1 - 5 MEURO. In dat kader, zijn
investeerders gerust bereid om dan missschien wel 10 of 20% van die
initiele investering in bescherming van de technologie via patenten
te investeren, als ze daarmee een verhoogde kans hebben dat ze een
langere tijd een "monopolie" op dat idee/product kunnen exploiteren
of bij een overname "merger" die toch wel de belangijkste "exit" is
voor investeerders, ook een hogere waardering krijgen. Dus zo
onlogisch is het niet hoor. En wie zijn wij om daar de investeerders
met ervaring tegen te spreken ?

Dit is natuurlijk iets heel anders dan het Free Software verhaal,
waar dergelijke financiele argumenten niet tellen en waar patenten
echt het proces ernstig kunnen schaden (tot op het punt dat de
exploitatie van bepaalde Free Software dus illegaal zou worden ...
horror stories ... terug ondergronds copies van software gaan
verdelen als in de tijd van de Duitse bezetting ...).

> Bovendien kom je al snel met parasietbedrijven te zitten zoals Eolas,
> die onlangs Microsoft lieten betalen voor het gebruik van applets in
> een browser. Dat bedrijf bestaat uit 1 werknemer en maakt zelf geen
> producten. Ik zie niet in hoe hun patenten bijdragen aan innovatie.

> Zoals eerder gezegd: ik moet je daar gelijk in geven. Ik blijf er
> alleen bij dat softwarepatenten niet geschikt zijn voor KMO's omwille
> van het hele juridische circus dat er rond hangt (lees kosten en
> middelen).

Grotere start-ups en universiteiten met voldoende MEURO's backing
zien dit in hun voordeel. Het werkt in elk geval "drempelverhogend".
En dat is nu 100% tegengesteld aan Free Software wat extreem
"drempelverlagend" werkt.

> En àls ze al hun nut zouden hebben, dan zou het grootste nadeel
> (voortdurende onzekerheid voor alle ontwikkelaars) zeker meer
> doorwegen. Noodzakelijk zijn ze zeker niet: kijk maar eens naar alle
> start-ups die zonder softwarepatenten groot geworden zijn.

Maar die start-ups lopen dus wel risico om door anderen die wel
patenten hebben afgeperst te worden, zeker als de huidige EU
directive erdoor komt ...