Re(2): [openstandaarden] voorstel Persmededeling openstandaarden

Stubbe Wim 789070042 wim.stubbe at b-rail.be
Fri Aug 22 13:17:00 CEST 2003

Tijl Vercaemer  (22/08/03  7:48):

>Is dit niet wat te lang en ingewikkeld uitgelegd?  Trouwens, je toont wel aan
>dat standaarden belangrijk zijn, maar je hebt het niet over patenten.  Heeft
>de uitvinder van de TV een tijd een patent op deze uitvinding gehad?  Zo-ja,
>vermijden we dit voorbeeld best.  Het persbericht gaat over patenten, en de
>voorbeelden moeten zich daar op toespitsen.

redelijk lang en ingewikkeld, ja. Een Open standaard is per definitie
patentvrij. Maar voor de duidelijkheid kunnen we het ook hebben over patentvrije
standaarden. Misschien beter de vb. weglaten, en het onderstaan behouden? Als iemand
betere voorbeelden kent, stuur maar op ;-).

>Ook een voorbeeld over standaardisatie, maar het heeft niets met patenten te
>maken.

We kunnen het in dit voorbeel hebben over patentvrije standaarden. Anders heeft
het toch geen zin om te spreken over een Open Standaard.

>Ik zie ook niet meteen een niet-ICT voorbeeld ivm patenten, te meer omdat
>OpenStandaarden.be zich niet in het algemeen tegen alle soorten patenten wil
>uitspreken.  (Een patent op TV is niet hetzelfde als een patent op een
>progress-bar!)  Misschien houden we ons dus beter aan het uitleggen dat je
>met patenten verhinderd om gegevens uit te wisselen tussen software van
>bedrijf X en software van bedrijf Y

>(Zouden we .gif of .jpg kunnen gebruiken als voorbeelden???)

Dit zijn idd. goeie voorbeelden.

>Wat je schrijft is juist, maar dit lijkt me uit het oogpunt van een journalist
>wat vergezocht.  Ik zou het niet in de persmededeling zetten. (we moeten er
>trouwens op letten dat die persmededeling niet te lang wordt, zeker als we
>willen dat ie gelezen wordt.)

Ok, we laten dit weg. Ik had het er vooral ingezet om te zien wat de reactie er op zou zijn.

>Lijkt me wat raar geformuleerd. Ik doe ook een poging:
>
>OpenStandaarden.be is niet gelukkig met dit voorstel om software octrooien te
>legaliseren.  Om de gegevensuitwisseling tussen de verschillende software
>platformen veilig te stellen, en zo de vrije concurrentie te verzekeren,
>roepen wij de leden van het Europees parlement dan ook op het amendement 20
>van de juridische commissie op dit voorstel te steunen.  Dit amendement stelt
>dat het implementeren van communicatiestandaarden geen inbreuk op octrooien
>betekent.

Deze alinea is blijkbaar de moeilijkste om te formuleren. Maar ze wordt er stilaan
beter op.

>(hoewel ook hier misschien ook niet duidelijk is dat we echt wel tegen
>software patenten zijn, maar de eigenlijke boodschap: geen patenten op
>standaarden komt er wel goed uit)
>
>De linkerzijde is eigenlijk al overtuigd, daarom wil ik graag het stukje over
>de vrije concurrentie er in, om de liberalen wat te pushen.

Inderdaad.

Wim Stubbe