[Openstandaarden] Weer een mailtje voor assistenten om na te kijken voor versturing

Sander Devrieze s.devrieze at pandora.be
Sat Dec 6 22:08:03 CET 2003

Hi,

Kan iemand onderstaande mail nalezen (vooral op dt-fouten omdat 1 van der
personen voor wie de mail bestemd is daar nogal op let precies)? Het gaat dus
over een mail voor 2 assistenten (ik denk dat ik best naar de 2
verantwoordelijken voor het vak stuur zeker?) i.v.m. oefeningen die je
*nodig* hebt om de les te kunnen volgen die enkel in MS Word formaat
beschikbaar zijn. Ik heb dat werkcollege dinsdag al en zou dus graag snel die
mail kunnen versturen. Omdat in het statuut van de UA-student iets staat over
lesmateriaal dat beschikbaar moet zijn, ben ik dus ook van plan om ze daarop
te wijzen indien hun antwoord negatief is.

- --
Mvg, Sander Devrieze.

- --------------------------------------------

Beste,

Ik wou zonet de vereiste oefeningen voor het eerstvolgende werkcollege
afdrukken maar ik stuitte op hetvolgende probleem: de oefeningen zijn enkel
in Microsoft Word-bestandsformaat beschikbaar.  Dit formaat is gesloten:
Microsoft beschouwt de specificaties[1] ervan als bedrijfsgeheim. Hierdoor
is het voor concurrentie zo goed als onmogelijk om 100% compatibele
programma's te produceren waardoor ze zelfs geen klein deel van deze
gemonopoliseerde markt kunnen veroveren.

Daarnaast is het voor mij ook niet mogelijk om dergelijk bestanden te openen
omdat ik geen MS Office heb (dat ik trouwens ook al niet zou kunnen draaien
op mijn computer als ik het al had). Daarom zou ik het ten zeerste
appreciëren als u de oefeningen beschikbaar stelt in een open specificatie of
open standaard (eventueel naast het MS Word bestand). Daardoor worden de
oefeningen voor mij (en anderen die geen MS Word hebben) toegankelijk
waardoor ik ze kan maken en het dus volgende week wel zin heeft om naar het
werkcollege te gaan.

Enkele mogelijke toegankelijke formaten: PDF (open specificatie), RTF (open
specificatie die je normaal makkelijk kan aanmaken met MS Office), HTML (Open
Standaard van de W3C), ASCII (Open Standaard), PostScript (open
specificatie), papier,...

Ik hoop op uw medewerking om elke student op een evenwaardige manier
toegang te geven tot het vereiste lesmateriaal. Als u vragen hebt, kan u mij
of OpenStandaarden.be [2] altijd een mailtje sturen.

- --
Mvg, Sander Devrieze, student en sympathisant van OpenStandaarden.be

[1] Wat is een specificatie?
http://www.openstandaarden.be/node/view/6
[2] Openstandaarden is een organisatie die ijvert voor het toegankelijk maken
van digitale communicatie
http://openstandaarden.be/