[Openstandaarden] Promotie vrije software?

Onno Timmerman onno.timmerman at s-p-a.be
Mon Dec 8 16:20:21 CET 2003

Ik wil nog eens reageren op de discussie: Vrije software verplichten bij
de overheid.

Ik vind dit helemaal geen goede zaak van openstandaarden ook advies
geeft over het gebruik voor of tegen vrije software in de overheid. Open
standaarden zijn een technisch geralteerde discussie die op zich al zeer
moeilijk is te voeren. Het heeft bovendien altijd de tendens vrije
software/open source in het kielzog te hebben. Iets wat niet slecht is
op zich. Zeker niet op deze mailinglist. Ik vind dat daarom
openstandaarden het FOSS verhaal positief moet blijven benaderen maar
neutraal zijn in het al dan niet discussie over het gebruik, verplicht
gebruik, positieve discriminatie.

Zowel voor het verplichten van vrije software als tegen het verplichten
(met alle grijs schakeringen) bij de overheid zijn er zeer goede
argumenten die het best kunnen ingevuld worden vanuit welke visie de
overheid haar IT beleid wil voert. Dit kan een puur ethische, kennis
georiënteerde economische, kapitalistische visie zijn zonder dat het een
technische discussie is.

Enfin dit wou ik gewoon kwijt omdat het al een tijdje in mijn kop zat!

Onno