[Openstandaarden] Re: Onderwijstips, sites en nieuws - December 2003 - Nr 3

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Tue Dec 9 19:17:01 CET 2003

On Tue, 9 Dec 2003, KlasCement Nieuwsbrief wrote:

[...]
<http://beta.klascement.net/nieuwsbrief/003.htm>
> Reageren en bijdragen leveren:  <mailto:info at klascement.net>
> info at klascement.net

Bedankt voor de nieuwsbrief.

Hieronder volgen enige erg kritische bemerkingen; beschouw ze als een
ernstige poging om een ernstige discussie te openen over een ernstig
onderwerp :-)

Als "Vrije software en Open standaarden" lid van dIdaCTo
  <http://home.klascement.net/didacto/werkgroepen.htm>
moet ik reageren op de inhoud van deze nieuwsbrief, omdat
overheidsgeld hier onverantwoord gebruikt wordt ten voordele van
lock-in software en monopolie-versterkende diensten.
Klascement doet bijna niets anders dan uitsluitend de software
en diensten van Microsoft aanprijzen en gebruiken, ook al bestaan er
schitterende vrije software alternatieven; de fora vereisen een
passport registratie voor MSN; hotpotatoes is ook een lock-in
software; enz.

Als kritische ICT-gebruiker en belastingen betalende burger vind ik dat
dit echt niet kan, want het onderwijs moet een voorbeeldfunctie
hebben. Je hoeft het daar natuurlijk niet mee eens te zijn, en toen
Klascement nog onafhankelijk was was dat jullie volstrekte recht. Nu
echter betaalt de overheid (slechts gedeeltelijk neem ik aan), en daar zijn
open standaarden wel een belangrijk topic. Ik copieer dit bericht ook
naar openstandaarden.be, en naar Jo de RO en Jan De Craemer van Onderwijs
omdat ik denk dat vanuit het Ministerie best een duidelijke visie komt over
deze evolutie. Of liever, concrete _acties_ om een gezonder ICT-beleid
te gaan voeren.  Op zijn minst moet het publieke debat omtrent het
gebruik van vrije software en open standaarden in het onderwijs
dringend geopend worden, en een lange-termijn visie op
_onafhankelijke_ ICT in het onderwijs moet vandaag nog gestart worden.
Het is voor iedereen die ik spreek, ook uit het onderwijs, erg
duidelijk dat onafhankelijkheid niet kan met lock-in software of
monopolie-versterkende diensten, dus...
De budgetten die nu naar lock-in software en diensten gaan zouden
kunnen aangewend worden om eventuele ontbrekende gaten in het
onafhankelijke ICT-aanbod op te vullen; daarvoor is in Vlaanderen
genoeg ICT-expertise voorhanden.

In de hoop mijn rol als dIdaCTo lid hiermee vervuld te hebben verblijf
ik met vriendelijke groeten,

Herman Bruyninckx

--
  K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
<http://people.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480