[Openstandaarden] RE: Onderwijstips, sites en nieuws - December 2003 - Nr 3

Hans De Four info at klascement.net
Tue Dec 9 20:38:29 CET 2003

Bedankt voor de kritische opmerkingen Herman.

Men wil van mij dat ik een "onderwijsportaalsite met zoekrobot" uitbouw,
gelijkaardig aan Kennisnet in Nederland, en dat KlasCement "ICT promoot
in Vlaams onderwijs". Ik ben echter halftijds gedetacheerd en heb een
budget van 15000 euro per jaar. Inderdaad, dit deel betaalt de overheid,
de rest, momenteel ongeveer _5000 euro jaarlijks_, haal ik uit eigen
verdiensten (mijn loontje).

Als KlasCement gedragen zou worden door 20 mensen én een budget van
enkele miljoenen euro's, zoals dat in Nederland het geval is met
Kennisnet, dan kan ik alle aandacht besteden aan jouw opmerkingen en zal
ik zelfs heel graag daarop ingaan. Voorlopig kan ik niet meer doen dan
onderstaande reactie sturen én KlasCement laten ontwikkelen in PHP. Een
positive ontwikkeling!

Je weet dat ik open sta voor alle standaarden en KlasCement
onafhankelijk wil houden. Om zeker te zijn van inkomsten mochten de
subsidies ooit wegvallen, geven we scholen graits webruimte voor
oefeningen (ICT-stimulerend) en goedkope webruimte voor ASP.NET en
SharePoint. Waarom ASP.NET? Omdat vele leerkrachten en ICT-coördinatoren
daar vragende partij voor zijn, maar de webruimte te duur is bij
commerciële firma's én omdat onze serverbeheerder dit vrijwillig
opvolgt!
Waarom (nog) niet PHP? Omdat we de kennis niet in huis hebben. Het zou
ons geld kosten om dat aan te bieden, want we hebben geen server en geen
serverbeheerder. En de middelen zijn beperkt. Bovendien zijn er al veel
scholen en leerkrachten die met PHP vertrouwd zijn, dus is de vraag hier
ook lager. Maar weet zeker: ook PHP-webruimte zullen we binnenkort
promoten via die site. Dat komt spoedig in orde en ik vind het danook
spijtig dat deze mail meteen buitenshuis werd gestuurd ipv eerst eens te
informeren.

FORA (http://groups.msn.com/klascement)
Ook hier verlaten we MSN en schakelen we over naar PHP. De fora zullen
in de toekomst worden omgezet naar een forum in PHP binnen KlasCement.
Je moet beseffen dat we dat niet op één dag kunnen doen. Het
MSN-onderwijsforum van KlasCement telt al bijna 2400 leden die allemaal
zullen moeten overstappen. We zullen dus het meest succesvolle
onderwijsforum van Vlaanderen afbouwen. Dat is niet evident

Voor mij speelt de ontwikkelingstaal eigenlijk minder een rol. Ik
promoot enkel graag *alle mogelijkheden*! Ik vind het nog steeds het
belangrijkste dat de middelen, sites, fora, ... die we aanbieden
gebruikt worden. En dat is momenteel met dat forum zeker het geval.

HOTPOT (http://www.klascement.net/hotpot - vandaag 200 bezoekers)
HotPotatoes mag dan wel lock-in software zijn, ik heb sinds het ontstaan
van dat oefeningenpakket al veel interessante oefeningen op het net
gevonden. Je kan HotPotatoes ook geen winstbejag verwijten want het is
freeware. Speel me alternatieven door die evenveel succes kennen en even
eenvoudig zijn. Als je me kan overtuigen, zal ik die oefeningenmodule
ook graag promoten en erover lesgeven in de verschillende Regionale
Expertise Centra waar ik nascholingen geef.

MICROSOFT
Microsoft heeft me nog nooit gevraagd KlasCement te sturen in een
bepaalde richting (ondanks mijn halftijdse job voor Microsoft als
coördinator van Anytime Anywhere Learning).
Microsoft zou - durf ik beweren - zelfs bereid zijn te sponsoren, zelfs
als KlasCement in PHP staat, en dat nog steeds zonder inhoudelijke
eisen.

KLASCEMENT DOOR JOU!
Nogmaals, ik promoot open standaarden via KlasCement zeer graag, maar
geef me dan teksten, stuur me software met besprekingen, interessante
links, praktijkvoorbeelden, ... KlasCement wordt gebouwd door de basis,
door de bezoeker, door de leerkracht/docent/prof die KlasCement bezoekt.
De inhoud op KlasCement wordt aangeleverd door hen. Je hebt het dus zelf
in de hand.

DIDACTO VZW (www.didacto.be)
Als dIdaCTo-lid  vind ik het eigenlijk jammer dat je de mail niet eerst
intern persoonlijk of meteen met iedereen van dIdaCTo hebt aangekaart.
Ik ben dat momenteel bezig in een overleg met Giedo over nascholingen,
RENs en vergoedingen. De resultaten daarvan zullen we later zeker
bespreken of doormailen, zodra zowel Giedo als ikzelf ermee akkoord
gaan. We hadden ook deze Open Standaarden-discussie eerst onderling
kunnen bespreken om nadien pas contact op te nemen met Jo De Ro en met
Open Standaarden voor een ontmoeting. Ik heb immers de ervaring dat het
moeilijk is om via e-mail te nuanceren en dat meningen zelfs helemaal
verkeerd begrepen kunnen worden. Ik stel daarom voor om deze mail te
bewaren voor een later overleg IRL, graag zelfs eens in het Departement
Onderwijs. Ik ben ook vragende partij voor een lange-termijn-visie, wees
daar maar zeker van.

Alle tijd die ik investeer in een volgende weloverwogen reactie is
immers tijd die ik niet kan stoppen in de verdere ontwikkeling van de
nieuwe KlasCement-site in PostNuke, een Open Standaard ontwikkeling. Een
nieuwe site die dringend on line moet en waar ik momenteel weer meer dan
een half uur niet aan kunnen doorwerken heb. En zoals ik de mail al
begon: de middelen en tijd zijn echt beperkt!

Mvg
Hans De Four
Coördinator www.aal.be
Voorzitter www.didacto.be