[openstandaarden] Re: [openstandaarden] HTTPMail (was: "Blitzbezoek Bill Gates aan België")

Mattias Campe mattias.campe at rug.ac.be
Sat Feb 1 11:10:40 CET 2003

Jan Claeys heeft geschreven:

> HTTPMail (het "protocol" dat OE gebruikt om HotMail te benaderen) bestaat uit
> een reeks WebDAV queries (zie RFC-2518 voor WebDAV).
> De gebruikte URLs etc. zijn echter niet officieel bekend gemaakt.
>
> Implementaties door reverse engineering vind je hier:
> <http://httpmail.sourceforge.net/>
> En hier:
> <http://jhttpmail.sourceforge.net/>
> Die laatsten hebben ook zelf een "draft" specificatie gemaakt:
> <http://jhttpmail.sourceforge.net/httpmail.html>
>
> Zie ook MSDN voor verwante zaken:
> <http://msdn.microsoft.com/library/psdk/cdosys/_cdosys_schema_httpmail.htm>
> [...]

Dus als ik het goed begrijp maakt Hotmail (voor een groot stuk?) gebruik
van open standaarden, zonder precies vrij te geven *hoe* ze precies
gecombineerd worden om tot het "product" Hotmail komen (wellicht
dezelfde methode die ze gebruiken wanneer ze zeggen dat ze xml gaan
gebruiken vr MS Office 11). Daarom zegt OpenStandaarden.be "neen" tegen
elk gebruikt @hotmail.com adres (en wellicht dat @msn.com ed. daar ook
onder vallen; welke e-mail adressen maken eigenlijk gebruik van MS
HttpMail?), niettegenstaande ze in de draft van jhttpmail zeggen:

"Although there already are other standards for accessing electronic
mail stores remotely (POP3, IMAP4), HTTPMail shows great potential to
become an additional standard."

Is deze veronderstelling correct (vooral met betrekking tot het
standpunt van OSB), of denk ik hier teveel zwart-wit?

mvg
Mattias